Brev:
Etablering af rytme - 3 mdr.
30. juli 2006
Alder:
3 mdr.
Etablering af rytme - 3 mdr.
Kære Helen
Vi har bøvlet en del med vores lille dreng på nu 3½ måned, dels har han haft problemer med maven (kolik) og dels har han haft en fastlåst nakke, hvilket har resulteret i stort set daglige skrigeturer om aftenen, en meget pjevset og urolig dreng i løbet af dagen, fordi han ikke har kunne sove mere en en halv time af gangen 3-4 gange om dagen - han har tilgengæld hele tiden sovet godt om natten.
Da han var 8 uger gammel havde vi ham til zoneterapi med succes. Men for en månedstid siden var den gal igen. Vi blev derfor anbefalet en kiropraktor. Han fik sin sidste behandling for en uge siden. Han er nu en meget gladere dreng og han er blevet bedre til at tage sig nogle længere lure om dagen, men nu føler vi, at vi skal til at lære vores lille dreng at kende igen. Så lige nu famler vi os frem.
Amningen har de sidste par måneder kørt meget regelmæssigt - ca. 3 timer mellem hver amning om dagen, og en amning om natten/tidligt på morgenen. Jeg har typisk ammet ham sidste gang kl. 21.00 og så igen ved 4-5-tiden.
Men nu, hvor han er begyndt at tage sig én længere lur om dagen (ca. 2 timer de sidste 5 dage), er der gået kuk i vores rytme. Han vågner og vil have mad på meget forskellige tidspunkter om natten (ml. 2-5). Desuden er han også begyndt at vågne flere gange om natten - ammer ham dog stadig kun én gang. Derudover er det helt uforudsigeligt, hvor længe han sover om morgenen.
Han vågner et sted mellem 6-9 om morgenen og det er også meget forskelligt, hvornår på dagen, han har taget sin længere lur (egenligt ville jeg godt, hvis det kunne blive til to dagslurer af længere tid af 1-2 timer plus den powernap om aftenen, han også får sig nu).
Jeg er begyndt at amme ham, før jeg putter ham i håb om, at han vil sove længere. Det betyder, at vi er kommet helt ud af vores fine spiserytme. Han er også begyndt at falde i søvn ved brystet, hvilket han ikke har gjort siden han var helt lille. Så det er jo så dejligt nemt - han har ellers været meget svær at få til at sove. Det betyder også, at han ikke altid er sulten, når jeg vil amme ham om aftenen, eller at han er blevet for træt til at spise.
Min egen fornemmelse er, at hvis han kunne komme ind i et regelmæssigt søvn- og spisemønster om natten igen, ville det også være nemmere at få etableret en mere regelmæssig dagsrytme. Jeg har set at du har skrevet til andre, at de skal prøve at se lidt mere på klokken. Betyder det så, at jeg skal vække et halvsovende barn for at give ham mad? Har ellers ventet, til han var rigtig vågen.
Har på fornemmelsen, at han er begyndt at sove mere uroligt om natten, fordi han ikke længere kan gå så mange timer uden mad. Er det en god ide at indføre en ekstra amning om natten fx omkring kl. 1.00 og kl. 5.00? Eller er det bedre at vente, til han selv "kalder" på mad?
Jeg ved godt, at man ikke kan forvente at ammebørn har en helt regelmæssig rytme, men lige i øjeblikket er han mere uforudsigelig end han har været på noget andet tidspunkt trods de problemer vi har haft med ham.
Det blev lidt langt, men håber du kan hitte rede i det og hjælpe os med at give vores søn nogle gode sovevaner.
Mange hilsner
Mikkel og Lena