Svar: Væskebehov og børn
30. juli 2006
Alder:
9 mdr.
Kære L.E. Nielsen
Nu er det efterhånden lidt tid siden jeg har været på børneafdelingen, men så vidt jeg husker så er beregningen for væskebehov og børn:
0-2 år: 150ml/kg/24 timer
2-5 år: 100ml/kg/24 timer
5-8 år: 80ml/kg/24 timer
Det kan godt være at der findes andre formler og det kan også godt være at der er specielle regler for syge børn, at man skal medregne perspiratio (sved) og lignende. Men umiddelbart tænker jeg at du godt kan regne nogenlunde med ovenstående.
Hvis din dreng vejer 11kg og skal have 150ml pr. kg over 24 timer, så vil han således skulle have 1650ml væske pr døgn. Det lyder vel meget passende.
Jeg tror at grunden til at du ikke har fået så konkret svar fra hverken læge eller sundhedsplejerske handler om at man jo ikke i privat hjem skal gå og udregne væskebehov. Man må gå ud fra at barnet har en naturlig evne til at kunne regulere sin tørst og drikker, hvis det får det tilbudt. Når børn er indlagt er situationen jo en anden.
Jeg håber dog at du kan bruge ovenstående.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske