Svar: Hvordan skal jeg reagere hvis min søn bliver morsyg?
10. november 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Birgitte
De fleste børn vil afhængigt af deres alder være forskellig knyttet til henholdsvis mor eller far. Det vil ofte være sådan at mor især duer i nogle perioder og far duer i andre, det er naturligt og barnet skal have lov til at være morsyg eller farsyg.
Når forældrene er skilt er det naturligvis en svær situation for barnet, der holder af begge sine forældre og derfor vil savne dem og helst ikke miste nogen af dem. Selv om man ikke altid er enige som forældre er det vigtigt at barnet ikke bliver en del af de uoverensstemmelser der kan være.
Det vil være naturligt at barnet taler om den modsatte forælder, når det bor hos henholdsvis den ene eller den anden og det er meget vigtigt at give plads til det. Dermed mener jeg at hvis din søn savner dig og græder, så skal han selvfølgelig kunne ringe til dig, så han ved at du er der. Han skal også kunne snakke om mor og føle at det er ok og på samme måde skal det naturligvis foregå, når din søn er hos dig, og savner sin far.
Hvis man giver plads til at den modsatte forælder kan få lov at være med i samtale, tanker osv og på den måde være en del af dagligdagen, livet, på trods af at man ikke er sammen lige nu, så tror jeg ikke at barnet vil føle sig fjernet eller føle at den ene forælder er ond.
Det kan godt være svært at sige farvel, ligesom når man afleverer sit barn i institution. Som regel stopper barnet dog hurtigt med at græde og nyder den nye situation.
Det er vigtigt at du giver din søn lov til at have de følelser han nu engang har og du må gerne bekræfte ham i at det er okay at han savner dig, - du savner også ham; men I ses igen imorgen og når du ser ham så får han et stort knus og et kys på næsen (eller hvad du nu finder på - du skal selvfølgelig holde det).
Jeg kender desværre ikke en bog om lige netop dette emne, men jeg er sikker på at hvis du går på biblioteket og søger emne om skilsmisse og børn osv så kommer der noget frem.
Held og lykke til jer alle tre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske