Brev:
Manglende søvn 1 måned
30. juli 2006
Alder:
1 mdr.
Manglende søvn 1 måned
Kære Helen Lyng Hansen
Jeg har en datter, der i dag er en måned gammel, og som bestemt ikke har gode sovevaner om dagen, og desværre også nu er ved at forringe sin søvnrytme om natten.
Hun blev født 9 dage efter termin ved akut kejsersnit, men udover at have slugt en del fostervand var hun i topform. Hendes fødselsvægt var 3.910 g. og hun tabte 150 g. på sygehuset. Siden da er hendes vægt øget til 4800 g. som 3½ uge gammel.
Hun kom sig over forkvalmethed på 2. dagen efter fødslen og har siden været ganske sulten. Så sulten at jeg indtil vores første sundhedsplejerskebesøg, da hun var 10 dage gammel, kunne amme hende op til 14 gange i døgnet og op til 1 time og 10 minutter ad gangen. Sundhedsplejersken (som iøvrigt virkede yderst kompetent!) rådede os til at substituere lidt "sutning med putning" da vores lille datter også virkede ekstrem putte-glad.
Nu er problemet så, at hun faktisk ikke længere virker hverken særlig putte- eller sutteglad, men ofte bare ked af det. Hun er ifølge sundhedsplejen (som vi har besøgt ugentligt til "åbent hus" i sundhedsplejen) stadig i topform, men hun græder ofte, og har meget svært ved at falde til ro. Hun sover stort set ikke i løbet af dagen, og i givet fald meget ujævnt. Derudover er der heller ikke rigtig noget spisemønster om dagen længere (før var mønsteret "konstant").
Om natten sov hun tidligere fra ca. 22.00-02.30 - så amning - og så søvn igen til kl. ca. 6.00. Nu sover hun til kl. ca. 01.00, er lang tid om at falde i søvn igen, sover igen fra ca. 02.30 og til kl. 05.00, hvor hun igen er 1½ times tid om at falde i søvn, og så urolig søvn til kl. ca. 08.00. Om dagen forsøger jeg at lægge hende til at sove efter hun har været vågen i ca. 1½ time, sjældent med særlig meget held! Hun bliver ammet, stadig når hun er sulten, men det er nu med alt mellem 1½ times og 3½ times mellemrum.
Vi kan ikke lægge hende til at sove "for sig selv", hun har indtaget vores seng, og i løbet af dagen kan vi heller ikke få hende til at sove uden meget hjælp.
Den hjælp, vi giver hende til at falde til ro, er svøbning (efter bogen, du anbefaler, som vi har nærlæst!), støvsugerlarm (også efter samme bog!) og putning. De to førstnævnte tricks virkede mirakuløst til at starte med, men det lader til at efter en uges svøbning, så er miraklet blegnet. Hun er stadig glad for støvsugeren, men vi andre i familien er ved at være hudløse over den konstante summen af en støvsuger, afbrudt af hendes gråd. Det skal lige siges, at grundet varmen har vi kun svøbt hende i et bomuldslagen, og hun virker ikke som om, hun har haft det for varmt.
Hun virker iøvrigt meget "plaget" af sine bevægelser, som jeg ved læsning på din hjemmeside har tolket som refleksstyrede; hun fægter ganske enkelt med arme og ben, når hun skal til at sove, og vækker ofte sig selv, når hun endelig er faldet i søvn!
Sutten har hun ikke så godt styr på, at den kan være nogen hjælp endnu, men vi arbejder med det. Barnevognsture er desværre ikke et alternativ her i varmen, og vi bor i lejlighed så et skyggefuldt træ ej heller en redning!
Vi håber, du har et godt råd til, hvordan vi kan hjælpe vores lille pige, så hun kan få lidt nemmere ved at falde til ro og forhåbentlig få en lidt gladere baby-tilværelse.
Derudover vil jeg meget gerne vide, hvilken rytme vi bør arbejde henimod for en pige, der kun er en måneds tid gammel? Og hvordan man udover ovennævnte kan hjælpe hende til at falde i søvn?
Tusind tak for en god brevkasse,
med venlig hilsen
Sofie