Svar: Manglende søvn 1 måned
30. juli 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Sofie
Først tillykke med den lille pige:)
Det er altid lidt svært at rådgive præcist, men jeg vil prøve at give dig lidt af mine overvejelser og så må du se om der er noget du kan bruge.
Det er sådan at børn i 4-6 ugers alderen har det der hedder appetitspring. Det betyder at de er ved at være så store at de har behov for at få mælkemængden sat op. Ved at græde og være mere urolige, så bliver de lagt hyppigere til brystet og derved regulerer mælkemængden sig og øges. Det samme sker omkring 12 ugers alderen.
Du bør derfor overveje om det kan være appetitspring, som gør at jeres datter lige nu virker betydeligt mere uroligt og måske suttelysten. Jeg ved du skriver at du ammer hyppigt, men prøv at overveje hvordan din ammerytme er og prøv også at skifte ammestillinger undervejs i amningen, så hun stimulerer brystet på en anden måde.
Når du ammer hende, så er det vigtigt at hun spiser forholdsvis længe fra et bryst af gangen, skift hende evt. derefter og tilbyde så toppen fra den anden side. Når du lægger til på denne måde, så får du for det første stimuleret til mere mælk, men samtidig sikrer du dig også at din datter bliver fyldt helt op og får den lidt federe og mere mættende mælk. Start f.eks. med den traditionelle stilling på 1. side og brug tvillingestilling når du lægger til på side nr. 2.
Man bør i princippet ikke sætte tid på en amning, men det vil ikke være unormalt at hun die mellem 20-30 minutter på den ene side, falder lidt i søvn, vækkes ved skiftning og så tager nogle minutter på den anden side. Næste gang hun ammes lægges hun til den side, hvor hun har taget toppen og samme princip følges så her.
Hvis du kommer ind i en rytme, hvor hun ammes lidt fra den ene side og lidt fra den anden side, så kan hun få lidt for meget af den tynde og mere vandholdige mælk og det giver uro i maven (og gråd).
Et barn på 1 måned er fortsat meget selvregulerende, hvad angår søvn og mad. Derfor er det svært at lave en fast plan for denne alder og I er nødt til at give hende bryst, når hun viser tegn til at ville det og nødt til at putte hende, når hun viser træthedstegn.
Hun har endnu ikke fornemmelse for, hvad det vil sige at være mæt og sulten. Det skal hun først lære. Hun har heller ikke selv helt fornemmelse for at skulle sove og her er netop det at svøbe og putte med en sut, en rigtig god idé. Sutten dog altid først, når du er helt sikker på at hun ikke er sulten.
Hvis hun virker til at have mavekneb, så kan det hjælpe at give hende lidt mavemassage, cykle lidt med hendes ben, evt. give hende et bad, lave et lunt omslag og lægge om maven uden på sparkedragten. Da sukker virker smertestillende, kan det nogle gange hjælpe at give en lille smule sukkervand. Ikke meget måske bare 20 ml. Kog lidt vand og kom lidt sukker i (ca 1 tsk til 100ml kogt vand) og prøv at give hende dette, når hun er rigtigt ked af det og intet andet virker.
Kogt vand anbefales normalt ikke til sunde og raske børn, men det er en løsning, som kan hjælpe. I skal bare sikre jer at hun er i trivsel og tager på. Den mængde vand hun får må ikke være i en mængde som kommer til at udgøre et mælkemåltid.
Hendes faldrefleks (Moro-refleks) er en medfødt refleks, og minder lidt om det vi som voksne også nogle gange kan opleve lige når vi er ved at falde i søvn. Så spjætter vi, vågner kort op, men falder i søvn igen. Hvis I svøber jeres datter, så hindrer I dette og derfor er det en god idé netop at svøbe hende, når hun skal sove.
I skal være opmærksomme på at små børn ikke er i stand til at lukke lyde ude, som vi voksne er. Når I f.eks. hører radio, så hører I noget i radioavisen, som interesserer jer, derefter kommer noget snak I lukker ude, så kommer der en melodi, som I synger med på og så kommer der igen noget som ikke interesserer jer og som I derfor lukker ude. Den evne til at lukke til og fra har jeres lille pige ikke. Hun hører derfor alt omkring sig og derfor kan det nogle gange være fornuftigt nok at lukke lyde ude.
Støvsugeren behøver således ikke at køre hele tiden, radioen og fjernsynet heller ikke. Har man gæster så er det okay at gå ind i et tilstødende lokale med jeres datter, når hun f.eks. skal ammes, så hun får ro og bedre kan koncentrere sig.
Vær også opmærksom på de små signaler hun sender, når I taler med hende. Hvis hun ser væk, så er det vigtigt at I ikke kræver hendes kontakt, det er fordi hun har brug for en pause og hun finder jeres blik igen, når hun er parat.
At hun helst vil være hos jer er helt naturligt for hendes alder. De fleste børn puttes i forbindelse med amning og I kan ikke forvente at hun vil lægge sig til at sove af sige selv, hvis hun bliver lagt. Hun er jo stadig bare et lille myr og hun skallige vænne sig til den store verden omkring sig. Det mest trygge er at være i favn, mærke vejrtrækning, hjerteslagende osv. - det kender hun fra tiden i maven.
Måske var det en idé for jer med en babyslynge. Ikke at I skal styrte ud og investere i en sådan, men måske er der en i mødregruppen, som har en du kan låne eller en veninde. Det kunne prøves. Hav tålmodighed, det tager lidt tid at vende sig tit at bruge en slynge. Mange siger at det tager 2-3 uger før man helt føler sig tilrette med det.
Det er rigtig fint at I prøver at putte hende når hun har været vågen et par timer. Prøv også at skelne hendes gråd fra hinanden. Hun har en alder nu, hvor I måske godt kan begynde at fornemme at gråden har forskellig betydning.
Det er naturligt at børn græder, det er den udtryksmåde de har, når de skal give udtryk for at et behov skal dækkes. Måden barnet græder på kan variere efter om det har brug for mad/drikke, har ondt, har brug for tryghed, har brug for at man pludrer med det osv. Prøv at læse min artikel "Når det lille barn græder" som I finder i min artikelsamling.
Et sidste bud er at I er opmærksomme på om hendes maveuro og gråd kan skyldes D-vitaminerne. Nogle børn reagere på dette og I vil i givet fald kunne se en sammenhæng efter hvornår hun har fået D-vitamin. Ofte kommer reaktionen de efterfølgende timer. Prøv i givet fald at skifte til et andet præparat.
Jeg kan desværre ikke give jer en fast plan for dagen til en pige som kun er 1 måned gammel. Jeg håber dog at nogle af ovenstående tanker kan hjælpe jer lidt videre. Fortsæt ellers alt det gode I allerede gør:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske