Svar: Rytme og mad - 7 mdr.
30. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Kære kærlige mor
I en alder af 7 mdr kan de fleste børn godt spise 3-4 måltider skemad og det gør ikke så meget at jeres dreng kun spiser ½ portion af gangen. Det kan være langt bedre at spise lidt men tit, i stedet for få og store portioner.
I forhold til hans alder vil han have behov for 2 lure i løbet af dagen og så sove om natten, dog afbrudt af en sen amning eller en flaske (sen aften). Han behøver ikke længere mælk om natten, men kan have behov for trygheden, hjælp til at skifte stilling osv. i løbet af natten. Men mælkeindtaget bør ske i løbet af dagen og aftenen.
En plan for dagen med 3 måltider skemad og 2 lure kunne se således ud:
Tidlig morgen: Bryst, dejlig måde at vågne op på
Morgen: Havregrød, flerkornsgrød eller lignende, evt med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med lidt kogt kød/fisk, prøve at få lidt brødskorper og lignende i hånden (under opsyn)
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Aften: Begyndende familiemad, blendet/most så det i konsistens passer til jeres dreng, grøntsagsmos, kød/fisk mv. Vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes eller evt. en flaske vælling, kan måske spise i søvne.
Jeg synes det er en fordel at give mælk sen aften, lige inden I selv går i seng. Så er jeres dreng mæt og sover godt i løbet af natten. Hvis I vågner ved I at det ikke er sult og kan forsøge at trøste ham på anden vis. Og så kan han blive ammet igen tidlig morgen. Det vil være gavnligt for jer alle at få lidt sammenhængende nattesøvn.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske