Brev:
Ammestop og søvnproblemer
30. juli 2006
Alder:
10 mdr.
Ammestop og søvnproblemer
Hej Helen
Vi har lidt spørgsmål vedr. vores datter på 10 mdr., som vi håber du kan svare os på.
Vores datter er lige holdt op med at blive ammet, og fik i den sidste tid kun bryst lige inden sengetid. Hun virkede dog ikke længere særlig interesseret, så derfor faldt det naturligt at stoppe nu. Nu synes vi dog, at det er som om hun mangler noget og kan virke småsulten. Vi har prøvet med flaske (som hun ellers aldrig har villet tage) og et par aftner har hun nu spist 100-150 ml. erstatning. Er det almindeligt at et barn på 10 mdr. har brug for en flaske inden sengetid, og hvor længe kan vi evt. fortsætte med det?
En anden ting er vores evigt tilbagevendende problem med at få hende til at sove. Det volder stadig store problemer. Hun vil ikke overgive sig til søvnen. Vi putter hende på samme måde hver dag: kl. 19.30-20.00 flaske, historie/hygge, i seng og bliver aet på ryggen med beroligende ord. En gang i mellem virker det, men langt de fleste aftner tager det 2-3 timer at få hende ned i gear. Hun mosler rundt i sengen og småklynker hele tiden. Ofte sker der det at hun lige falder hen forholdvis hurtigt og efter 15-30 min. vågner igen, og så kan vi bruge hele aftenen.
Vi kan ikke gå fra hende, da hun så begynder at skrige og bliver endnu mere urolig og svær at få ned. Omvendt har vi nogle gange på fornemmelsen, at hun synes det er ren hygge og bare vil underholdes. Alt dette betyder, at vi desværre føler, at vi bruger hele aftenen på at lægge hende i seng og dette er både til frustration og efterhånden irritation for os begge!
Derudover kan vi mærke, at det har betydning for hende, dagen derpå, da hun stadig står op til samme tid (kl. ca. 7), men så er meget mere træt. Vi synes, at det har været rigtig slemt i den seneste uge, hvorfor vi to gange har valgt at gå en tur med hende i barnevognen, da vi ikke har haft kræfter til mere. Begge gange er hun faldet i søvn indenfor ganske få min. Det er bare en vane, som vi meget gerne vil undgå. Derudover er hun også begyndt at vågne om natten igen og skal trøstes.
Hun er endnu ikke mobil - har tidligere bakket lidt rundt, men gør det ikke mere. Er meget nysgerrig og glad i løbet af dagen, men sidder mest og leger.
- Har du måske en forklaring på, hvorfor hun kan falde så hurtigt i søvn i vognen, når hun ikke kan falde til ro i sengen?
- Hvorfor kaster hun sig sådan rundt, når hun endnu ikke er mobil?
- Har du et råd til hvad vi måske kan gøre anderledes for at oplevelsen med at gå i seng bliver god (pt. begynder hun faktisk at skrige idet vi siger godnat og sætter hende i sengen - hun vil bare ikke!)?
Hilsen
Natteravnens forældre