Svar: Ammestop og søvnproblemer
30. juli 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Natteravnens forældre
Det lyder som en god idé at du er stoppet amningen og at både mor og datter har været enige om at det var tiden at stoppe nu.
Mange børn har brug for en flaske, som en del af deres putteritual og man kan sige at flasken hører småbørne alderen til. Derfor bør børn stoppe med sutteflaske ved 1 års alderen. Det handler bl.a. om at der er sukker i mælk og det er derfor uhensigtsmæssigt at give mælk, som kan skade tænderne natten igennem. Det er jo de færreste som børster tænder på deres børn om natten, når barnet endelig sover:o)
Selvom I ikke oplever jeres datter så mobil endnu, så tænker jeg at hun dog fortsat øver sig i at bevæge sig rundt og det gør hun også I søvne. Derudover er det naturligt at hun triller omkring, fordi det er den måde barnet først lærer at bevæge sig på.
Men jeg tænker også at det måske handler om at hun gerne vil ligge tæt ved noget. At hun har brug for noget omkring sig. En barnevogne er ofte smallere end en seng og hun ligger derfor tættere på siderne, hvilket er beroligende. Måske skulle I derfor overveje om hun kunne have brug for en juniordyne, som er større og som derfor kan svøbe sig omkring hende.
At være i barnevognen giver jo også en vuggende bevægelse og det at blive vugget er noget genkendeligt helt tilbage fra tiden da hun lå i mors mave. Måske kan I vugge hende lidt imens hun ligger i sengen.
Nogle forældre monterer hjul på tremmesengen, andre putter i barnevognen indendøre og flytter barnet over senere på aftenen. Der er masser af muligheder og alternative løsninger. I skal naturligvis gøre det, som giver mest ro for jer alle og så gå ud fra at det er en periode, som hun skal igennem.
Der er også børn som protesterer over tremmesengen, men som sover rigtig godt, hvis de får lov til at ligge på madrassen på gulvet uden tremmer. Så det er også en mulighed.
Det lyder som om jeres datter har brug for jer i øjeblikket, men det er ikke ensbetydende med at I skal underholder hende. Derfor kan det nogle gange være en løsning at I bliver i værelset, men ikke sidder hos hende. Sæt jer f.eks. i en stol og læs lidt, så er I der, men giver hende ikke direkte kontakt. I kan også prøve at tage strygebrættet frem og ordne strygetøj, så kan hun ligge og se at I er der, hun ved at hun ikke er forladt og så kan hun trygt lægge sig til at sove. På den måde kan hun lære at sove selv, uden at I sidder hos hende.
Håber at lidt af ovenstående kan hjælpe jer videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske