Svar: Amningen duer ikke
31. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Din datter er 5-6 måneder nu og det er derfor helt okay, hvis du begynder at skrue amningen ned. Der er ikke spor i vejen for at amme tidlig morgen og aften, da det er her det fungerer og så give din datter mælk på anden måde i løbet af dagen.
Jeg synes du skal give hende almindelig modermælkserstatning i løbet af dagen. Det kan hun få af kop til måltiderne eller af en flaske, når hun ellers skulle have været ammet.
Samtidig synes jeg at du skal begynde at tilbyde hende skemad 1-2 gange dagligt. Jeg kan se ud af dit brev, at far har givet grød og vælling. Jeg foreslår derfor at I lige nu begynder med en fast plan som hedder lidt grød til frokost og bibehold så vælling til natten. Når hun kan spise mellem ½-1 dl grød og det går godt, så begynder du at tilbyde grøntsagsmos om aftenen.
En plan for dagen med to måltider skemad, amning, kop og flaske og lure 3 gange dagligt, kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Flaske m. mme
Sove formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand eller mme af kop
Flaske m. mme
Sove middagslur
Eftermiddag: Bryst eller flaske
Sover måske lidt - powernapper
Aften: Grøntsagsmos, vand eller mme af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Vælling i flaske
Nat: evt. amning
Hvis du sørger for at din datter får min 400 ml mme dagligt, så er du sikker på at hendes jernbehov bliver dækket. Hendes øvrige mælkeindtag får hun så hos dig via amning 2-3 gange dagligt.
Derudover må du se på hendes vandladninger og hendes almene veltilpashed. Hvis hun tisser som hun skal og virker glad og tilfreds, så får hun hvad hun har behov for.
Det er altid svært når børn afviser brystet, for vi kvinder er tilbøjelige til at se det som en afvisning af os. Men sådan er det ikke. Du bliver nødt til at se på de positive sider. Det er faktisk rigtig godt at din datter er i stand til at vise, hvad hun vil og ikke vil, det er rigtig godt at far er der og de to kan få lov til at nyde hinanden på en anden måde, det er praktisk at hun vil tage andet end modermælk, når hun får behov for at blive passet, det er godt at hun er så gammel at hun rent aldersmæssigt har behov for noget andet end modermælk osv. Der er masser at positive sider ved at du begynder at give noget andet end bryst.
Og så er det vigtigt at du holder fast i at du jo ikke stopper helt. Naturligvis skal du lægge hende til morgen og aften og også gerne midt på dagen, hvis hun har lyst. Men det skal ikke være en kamp, I skal kunne glæde jer over hinanden og nyde alt det der ellers sker.
Det er okay at du har det som du har det. Og jeg ved at du med dine tanker godt kan sige ovenstående til dig selv og også se de positive ting ved flasken og mme. Men et er tanker og logisk sans, noget andet er følelser. Nogle gange føler hjertet bare ikke som hjernen, men det er jo det der gør dig menneskelig og omsorgsfuld i forhold til din datter. Du vil hende jo bare det bedste og det bedste lige nu er nok amning, når det fungerer og ellers mme.
Knus herfra og held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske