Svar: Vil ikke tage sutteflasken
31. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Det er desværre ikke altid at børnene er så glade for sutteflasker, nogle gange vil de helst have den ægte vare - og det er jo egentligt forståeligt nok.
Men det betyder ikke at I skal give op. Det kan have noget at sige, hvad tidspunkt I prøvede på. Måske var han ikke sulten nok, måske var han for sulten. Det rette tidspunkt kan være svært at finde.
Det kan også have noget at sige, hvad slags sutteflaskesut I har brugt. Nogle gange skal sutten være bred og kort, andre gange er det bedre med en lang og smal. Nogle gange kommer der ikke mælk nok ud og så kan det være en god idé at lave ekstra huller med en nål. Andre gange løber mælken for hurtigt.
Der er stor forskel på at sutte på en flaske og på et bryst. En flaske svarer til at sutte på en finger, hvor brystet svarer til at du sutter på din underarm. Det kræver en anden teknik og derfor er I nødt til at blive ved med at prøve.
Sutteflaskesutten skal forholdsvis langt ind i munden og pege op mod ganen, hvor sutterefleksen sidder. Læberne må gerne være udaddrejede og krænge, som på brystet.
Det er rigtigt at det også nogle gange hjælper, hvis mor slet ikke er i nærheden, så måske du skulle prøve at gå en tur næste gang. Men som du beskriver det, så tænker jeg at det nok ikke var det, som var årsagen denne gang.
Der er ikke grund til at opgive. Prøv igen og held og lykke næste gang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske