Svar: Ammespørgsmål 3 uger
31. juli 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Ditte
Tillykke med den lille dreng:o)
Amningen er fortsat ved at blive etableret og mælken skal have lov til at finde sit leje. Den skal indstille sig efter din drengs behov. Derfor er det til en hvis grænse normalt at din dreng spiser hyppigt og gerne.
Men når det er sagt, så er det også vigtigt at han spiser korrekt ved brystet. Du skal være sikker på at han dier og får mælken ud, så han bliver mæt nok. Du skal være sikker på at han ikke falder i søvn for hurtigt, så han ikke bliver mæt nok og du skal således sørge for at holde ham igang ved brystet.
Tager han på? At han øger sin vægt er jo en fin indikator for at han får mælk nok.
Du skriver at du er i tvivl om han bliver mæt nok hos dig. Har du fornemmelse af at have mælk, kan du se mælken løbe i mundvigene på ham, kan du høre at han synker din mælk, når han dier?
Hvis du fornemmer at have mælk til din dreng og han tager på, så synes jeg du skal begynde at give ham en sut. Det er vigtigt at han ikke får sutten før han skal spise og ikke bliver holdt hen med sutten. Det er f.eks. uhensigtsmæssigt at give ham sutten på puslepuden imens han skiftes, før du lægger ham til brystet. Så risikerer du at han bruger kræfter på sutten, hvor han ikke får noget ud af det, og bagefter har han ikke kræfter nok til at die tilstrækkeligt ved brystet.
Men du må gerne bruge en sut. Prøv at give ham en sut, når han har diet hos dig længe og du er sikker på at han er mæt. Giv ham sutten til at finde roen på, så svøbe ham og putte ham. Mon ikke han så kunne sove lidt længere. I har jo begge brug for lidt sammenhængende timer:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske