Svar: Bange for andre og natteble
31. juli 2006
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Tina A.
I forhold til Emma, så er det helt normalt at børn bliver senere renlige om natten, men klarer det bedre om dagen.
Jeg vil dog foreslå jer at I simpelthen tager hende ud på toilettet, når I selv går i seng og får hende til at tisse af der. Eller hvis I selv går på toilettet en gang i løbet af natten, så kan det være en god idé at få hende derud.
På den måde kan hun måske begynde at fornemme at hun skal tisse om natten og derfor reagere og sige til. Det kan være et forsøg værd. Ellers tænker jeg at det nok skal komme, hun er endnu ikke så gammel.
Med hensyn til Ida, så tænker jeg at hendes reaktion overfor fremmede er helt normal i forhold til hendes alder. Nogle børn reagerer voldsommere end andre, men det er okay.
Jeg er ikke sikker på at det vil være et problem, hvis du ikke er der. Hun har naturligvis behov for at du er der for hende og støtter hende, giver hende den tryghed hun har behov for osv.; men måske skulle I prøve at lade bedsteforældrene passe hende. De kender hende og hun kender dem. Hvis Emma også er det, så er det måske okay og Ida vil acceptere det.
Hvis bedsteforældrene har mod på det, så lad det komme an på en prøve. Ida vil sandsynligvis græde, når du går, men vil sandsynligvis hurtigt holde op igen. I kan lave en aftale med mormor om at hun ringer dig op, når Ida er faldet til ro.
I skal naturligvis ikke tage langt væk, men være i nærheden så I kan tilkaldes ved behov, men måske er det bare noget med at turde - vi vokser alle med opgaven. Så mit råd er at I forsøger det og bare for en kort stund, så er det lettere en anden gang at forsøge med længerevarende pasning.
Med hensyn til at sidde på cykel, så er det i 9-10 mdr´s alderen. Det kræver at Ida kan sidde selv uden støtte og har sin balance og har styrken til det. Og så skal hun naturligvis sidde i en stol, som støtter i ryggen, har godkendt sele og spænder/remme ved benene, så de ikke kan komme ind i hjulet. På hovedet skal hun have en cykelhjelm.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske