Svar: Træt eller udviklingspivset?
1. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
I forhold til din datter alder lyder det helt rigtigt at hun som oftest kun vil have behov for to lure. En formiddagslur og en middagslur.
Jeg kan se ud af din beskrivelse at hun sover den sidste lur meget sent på dagen og derfor også må gå forholdsvis sent i seng om aftenen. Jeg tænker derfor at der skal en lidt ny rytme til I jeres hverdag.
Jeres datter er så stor nu at hun kan sidde med ved bordet i høj stol og spise skemad 2, måske 3 gange dagligt. Dette er også med til at give en rytme og strukturere dagen bedre.
Det ville være en god idé, hvis du kunne strække hendes formiddagslur lidt. Helt til kl. 11 er nok for meget, men måske putte hende kl. 10. Her kunne hun så måske sove en times tid, komme op, få frokost og så blive puttet til middagslur igen f.eks. kl. 13, hvor hun så kunne sove et par sammenhængende timer. Luren kl 16/17 vil de fleste dage kunne undværes og så vil hun kunne sove tidligere om aftenen. Det er naturligvis kun cirka tider, som du må passe ind i hverdagen og hvordan din datter er.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst/flaske
Formiddag: Grød, vand af kop, evt. bryst/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Evt. grøntsagsmos, vand af kop, evt. bryst/flaske før hun puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst/flaske
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop
Bryst/flaske og puttes til natten
Sen aften: Evt. bryst/flaske.
Håber at ovenstående plan vil hjælpe jer lidt videre. Jeg kan ikke se hvornår du er begyndt med skemaden, hvis I kun lige er startet, så skal du naturligvis ikke proppe hende med mad flere gange dagligt:o)
Held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske