Svar: Hvordan sover vores søn bedre? - 5 mdr.
12. november 2003
Alder:
5 mdr.
Kære H
De mest almindelige søvnforstyrrelser hos spæd og småbørn skyldes ofte at de enten har fået en infektion, har tænder på vej, eller simpelthen har fået en dårlig vane. Når det er sagt, så er der også stor forskel på børns sovemønster og på hvorlænge de sover. Umiddelbart lyder det som om at jeres lille dreng hører til dem, der aldrig har sovet ret meget.
Det er selvfølgelig en stor belastning for alle når barnet vågner gentagne gange. Både barn og forældre har behov for en sammenhængende søvn. Jeg kan godt forstå at I er trætte.
Da din søn ikke er mere end 5 mdr gammel vil det være naturligt at han stadig har behov for mad i nattens løb, eller det vil sige, at det er okay at han som nu får mad kl 19-19.30 og igen har behov kl 22-23. Det er helt i orden og det skal han have lov til.
Du skal sørge for at han får mad nok i løbet af dagen, så du er sikker på at han ikke behøver at indtage det meste af sit behov om natten. Ofte vil det være sådan at man har lidt mere mælk om morgenen og om formiddagen, end man har om aftenen, hvorfor børn også ofte gerne vil sutte hyppigere om aftenen. Du skal derfor sørge for at amme ham så meget som muligt i formiddagstimerne.
Udover amning skal du give ham grød og mos. Hvis han er god til at spise med ske og virker parat til det, så er der ikke noget i vejen for at du giver ham 3 måltider skemad i løbet af dagen. Det kan være grød om formiddagen, mos til frokost og grød om aftenen eller hvad der nu passer ind i jeres rytme. Derudover skal han ammes og han kan også tilbydes lidt vand på kop.
Hvis du er sikker på at han har fået godt med mad i løbet af dagen, så er det nemmere at kunne sige, at det ikke skyldes mad at han vågner hver 2 time i løbet af natten. Mit forslag er derfor at du giver grød om aftenen og ammer til natten som hidtil. Når din søn så vågner igen efter et par timer, så er det ikke sult.
I stedet kan det være at han skal have hjælp til at skifte stilling, eller lige beroliges lidt fordi han drømmer. Hvis han er ulykkelig skal han naturligvis tages op, men se om du ikke kan undgå dette og hjælpe ham til at falde til ro igen i sengen uden for meget rumsteren rundt. Undgå at forsøge med alt for mange løsningsforslag i håb om at et eller andet hjælper. Vælg derimod en bestemt puttemåde, så han ved at han trygt kan sove og lærer at det er det han skal.
Børn sover meget uroligt og drømmer også meget og kan i drømme godt "vågne helt op" uden egentlig at være vågne. Det er vigtig at du hjælper ham med at finde ro bare med en let berøring. Det med at give ham sutten kan meget nemt blive en dårlig vane. Så længe han er så lille, vil han ikke kunne finde sutten selv og hvis han er vant til at du giver ham den hver gang den tabes, så vil han "vågne" og vente på at få den i munden.
Hvis han sidst har fået mad kl 23 vil det ikke være unormalt at han har behov for en ammetår igen ved 4-5 tiden. Han er jo kun 5 mdr gammel.
Du kan med held forsøge at skrive Nat-dagbog. Det vil hjælpe dig til at se om der er fremskridt,- det kan være rart at have det sort på hvidt at han faktisk sov tre kvarter længere i nat end forrige nat.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske