Brev:
8 uger med gråd
1. august 2006
Alder:
2 mdr.
8 uger med gråd
Hej Helen
Jeg er en ny og lettere desperat bruger, som håber, at du kan komme med et par gode råd til os. Problemet er min snart 8 uger gamle søn, som lige fra starten har været temmelig "bøvlet".
Han blev født 14 dage over tid (igangsat) efter at have stået dybt og tungt i bækkenet i flere uger. Det viste sig under fødslen, at han stod skævt og havde navlestrengen flere gange om halsen Derfor fik han i den sidste del af fødslen ret lidt ilt, og der måtte til sidst flere forsøg med kop til at få ham ud. Efterfølgende blev han længe iltet og undersøgt og alarmen om iltmangel blev heldigvis afblæst. Han var underernæret og havde for meget hovedpine til at ville sutte og blev derfor sat på erstatning med sonde hver 3. time i de første døgn.
Efter vi er kommet hjem, har der løbende været en del problemer:
Amning: Efter at have kæmpet en uges tid for at få ham til brystet, ville han derefter ligger der hele døgnet, hvilket gav ham voldsom mavepine. Vi gav ham derfor en kold tyrker og han bliver nu oftest kun ammet hver 2-3 time. Men de sidste par uger har han oftest om eftermiddagen og aftenen/natten ikke ville die. Han skriger meget skingert og kæmper voldsomt så snart der bliver "knappet op", og vi må vente en times tid, før han er kølet så meget af, at vi kan forsøge påny.
Han tager vist fint nok på, men mangler endnu rigtigt babyfedt og "elastikker". Vi har givet ham ekstra vand på flaske, da han sveder som en hest, og han skal vel i det mindste have noget at drikke i den her varme, når nu han ikke altid vil spise?
Søvn: Han sover ofte max 40 minutter i træk. Han vågner med et skrig og er utrøstelig. Det eneste, der kan få ham til ro, er et tæt svøb og så et par timers sang og trasken op og ned ad stuegulvet. De fleste forsøg på at lægge ham ender i ny gråd.
Vi har ført lidt logbog over hans søvn, og mange døgn når han kun at få omkring 6-7 timer; resten går med gråd og skrig. Han græder også tit i søvne. Han vil ikke ligge i sin barnevogn, og kun gåture i en babyslynge har fået ham til at tage lidt længere lure. Han har lige fra fødslen været meget opmærksom/vågen og kan efter at være gået til ro alligevel ligge i flere timer og bare stirre ud i luften, mens han ser meget bekymret ud.
Vi prøver at holde dagligdagen så fredelig og rolig som muligt for at skærme ham fra for mange nye indtryk, men tilsyneladende er dette uden virkning.
Afføring: Han fylder 10-11 bleer med meget tyndtflydende afføring om dagen. Han har dog altid meget svært ved at komme af med det og presser ofte så voldsomt, at han kaster op, samtidig med at han græder/klynker nogle gange i hele timer før det endelig kommer ud, og når han endelig sover, vækker det ham altid, når han skal af med afføring.
Gråd: Han græder næsten al sin vågne tid og er næsten utrøstelig. Han har to gange fået ordineret en enkelt omgang panodil, og det er de eneste gange, vi har oplevet længere stræk uden gråd, og hvor han har sovet længere end to timer.
Vi har været på børneafdelingen, til egen læge og vagtlæge, prøvet kiropraktor, zoneterapi og kranio-sakral terapi. Det "officielle" sundhedspersonale har sagt at han da virker sund og rask og de "alternative" har sagt at han virker smerteplaget, men har alligevel ikke kunne hjælpe. Vores sundhedsplejerske har ordineret sut og barnevognsture.
Vi er snart løbet tør for andre løsningsmuligheder end bare at lade tiden gå og håbe på at det går over af sig selv. Men det smerter mig at se ham så ulykkelig hele tiden og vide at han har tilbragt størstedelen af sit lille liv grædende og tæt svøbt i et lagen, uden at jeg kan gøre andet for ham end at holde om ham og prøve at trøste.
Derudover er det efterhånden ved at tære på kræfterne, ikke at få mere end et par timers usammenhængende søvn i døgnet. Så alle gode råd vil blive modtaget med kyshånd ;0)
Med venlig hilsen
Rikke