Svar: 8 uger med gråd
1. august 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå din frustration og det lyder også som om at I har det svært. Det har været en hård start for jeres lille dreng og det er meget opslidende, når man som forældre synes man gir og gir og barnet bare græder. Tiden som skulle være nydelse, vil man efterhånden bare helst være fri for og drømmen om bare at kunne sove, fylder efter hånden meget.
Men det er ikke kun jer, som trænger til sammenhængende søvn, det gør jeres lille dreng også. I en situation, som jeres, er det ofte lettest at hjælpe, når man kan se barnet og svært når man sidder på afstand som jeg. Men der er dog en ting, som slår mig, når jeg læser dit brev og det er beskrivelsen af din dreng: "Han har lige fra fødslen været meget opmærksom/vågen og kan efter at være gået til ro alligevel ligge i flere timer og bare stirre ud i luften, mens han ser meget bekymret ud."
Sådan en beskrivelse passer på et meget sultent barn. Du skriver at han ammes hver 2-3 time, men at han de sidste par uger skriger ved brystet. Måske er det smerter som gør at han ikke vil ligge ved brystet og man kan godt forsøge med forskellige ammestillinger mv. men ud fra din beskrivelse, så ville jeg give ham en flaske med modermælkserstatning.
Det er sjældent at jeg anbefaler dette så direkte, men det ville jeg altså gøre i dette tilfælde. Børn som ser ind i hjertekuglen på en, på den måde du beskriver, - jo jeg ville prøve at give ham noget erstatning.
Jeg kender jer jo ikke og ved ikke om amning er meget vigtigt for dig. Der er ingen som siger at han ikke fortsat kan ammes, men jeg synes at du skal prøve med erstatning bare 1-2 gange om dagen for at se om det kan give en ændring. Giv ham det på en flaske.
Bibehold at svøbe ham og have ham i slynge osv. men prøv at få noget mere mælk i ham. Det er mit råd.
Skriv igen, hvis I er i tvivl om noget. Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske