Brev:
Fornemmer babyen skænderier og tommelfinger
1. august 2006
Alder:
4 mdr.
Fornemmer babyen skænderier og tommelfinger
Kære Helen
Efter at have læst de mange interessante spørgsmål og dine altid gode brugbare svar er turen nu kommet til, at jeg selv har brug for at få din hjælp.
For snart 4 mdr. siden blev min skønne lille dreng August født. Det var en rigtig god fødsel, hvor min mand (barnets far) var en fantastisk hjælp. Siden da har vi haft rigtig svært ved at være "kærester" og skændes meget. Jeg skal ikke trætte dig med grundene hertil :-)
Mit spørgsmål handler derimod om, hvor meget August påvirkes af vores skænderier. Der sker jo ofte det, at en af os sidder med ham eller han er i nærheden, når skænderierne starter. Det gør mig rigtig ondt, at han skal overvære dette, og tænker at han vel ikke kan undgå at høre tonen i vores stemmer.
Jeg spørger også fordi jeg tænker meget på, om min mand og jeg har en fremtid sammen - og i disse tanker indgår selvfølgelig August´s trivsel - hvad har han bedst af? At være sammen med begge forældre, der ofte skændes og ikke er glade eller fraskilte forældre, der så i hvertfald ikke skændes og forhåbentlig med tiden bliver gladere?
Det hører selvfølgelig med til historien, at August trives ovenud godt (hvad både læge, SP og andre heldigvis bekræfter). Han er en lille glad dreng, der nu vender sig til begge sider, pludrer og hviner af alle kræfter, smiler i stort stil, tager på og vokser fint. Jeg kan derfor ikke se, at han påvirkes - men hvad er din erfaring?
Han har ikke på noget tidspunkt ville tage sutten i andet end kort tid. Det har indtil nu ikke været et problem, men nu er tommelfingeren blevet rigtig interessant. Vi prøver at tage den ud af munden på ham og erstatte den med sutten, men indtil nu uden held. Tommelfingeren kan vi jo ikke fjerne senere - derfor vil vi gerne have vænnet af ham med det. Har du nogle gode råd?
Til din orientering ammer jeg, hvilket jeg har gjort fra han blev født. Han har ikke på noget tidspunkt prøvet at få flaske.
Mange hilsener
L.