Svar: Mad til tvillinger på 7 mdr.
1. august 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Dorthe
Hvor er det dog skønt at høre om sådan to skønne drenge:o)
Du skriver at de får ca 500ml mme dagligt. Det er jo nok til at dække deres jernbehov. Samtidig spiser de godt af både grød og mos, så jeg ville tage det stille og roligt med hensyn til deres flasketilbud i øvrigt.
Der er intet i vejen for at du kommer lidt mme på grøden eller frugtmosen (som gammeldagsfrugtgrød med mælk) eller tilbyder mme af kop i stedet for vand (de må godt få det koldt som alternativ til sødmælk). Du kan altså sagtens få givet dem lidt ekstra mme, hvis du ikke synes de har taget nok af flaske morgen og eftermiddag.
Du må gerne øge deres indtag af grød og mos og nedsætte eller fjerne deres efterfølgende mælkeindtag. De kan tage deres indtag via kop, sammen med maden.
At give dem mælk om natten synes jeg faktisk er lidt af et skråplan, når det nu ellers går så godt. Jeg synes det er at foretrække at give dem deres behov om dagen. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre med en flaske måske sen aften (kl 22-23) inden du selv falder omkuld:o)
Og nej, de behøver ikke have afføring hver dag. Det er meget forskelligt. Det er dog vigtigt at afføringen ikke er hård og knoldet og at de har forholdsvis let ved at komme af med det. Og ja, nogle gange er rektalstimulering nødvendig, men prøv om ikke det kan lade sig gøre at øge dem i laktulose i stedet, så I slipper for det. Nu er de så gamle at de jo også begynder at protestere:o) Så lidt mere laktulose, det er okay.
Fortsat held og lykke med dem. Fortsæt den gode gænge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske