Brev:
Opdragelse - 3 år
2. august 2006
Alder:
3 år
Opdragelse - 3 år
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig et par gange og nu er det tid igen!.
Min mand og jeg har 2 sunde og raske børn, men de er vist ikke så godt opdraget....
Med det mener jeg, at vi har følgende udfordringer:
Min datter bliver meget let sur og irriteret over ting der driller hende. Jeg har før skrevet om undertrøjen, der ikke vil sidde ordentligt i underbukserne og underbukserne der også driller. I øjeblikket er det spænderne i håret og håret der ikke sidder rigtigt. (På grund af varmen har vi kunne undgå undertrøjen, men jeg gruer for når kulden sætter ind igen!)
Hun har altid haft temperament, og helt fra hun var lille har vi prøvet at sige til hende, når hun begyndte at råbe og kalde hysterisk på os: "Vi vil gerne hjælpe dig. Men prøv at kalde på mor eller far stille og roligt" eller sådan noget lignende. Hvis noget driller uden for i haven eller på parkeringspladsen, hvor de leger, bliver hun også enormt sur og kalder "mor" højere og højere og bliver rigtig sur. (Hun græder ikke - mere det man vel kalder at hun "skaber sig".)
Vi er begyndt at sige, at de må gå indenfor, hvis de er så sure. De må selvfølgelig gerne være sure og kede af det. Det er ikke det vi opponerer imod, og skælder dem heller ikke ud over det. Men det er måden de gør det på. Naboerne må efterhånden være trætte af at høre på det. Det sker som regel 1-2 gange pr. dag.
Jeg ved godt, at børn først ved 7 års alderen kan styre deres følelser rigtigt, og at vi ikke kan forvente, at de er søde og rare selvom noget driller eller går dem imod.
Men de her ture med hysteri og gråd og surhed har vi stort set hver dag!!
Min søn på 3 har også altid været temperamentsfuld, og han har også taget ved lære af sin søster. Når jeg siger, at det formentlig skyldes dårlig opdragelse, så er det fordi, de har lært, at mor og far kommer, når man råber og skriger.
Og det er bare ikke til at holde til. Hele familien bliver i dårligt humør af disse op ned ture hver dag.
Hvordan kommer vi ud af sådan en ond cirkel?
Hver gang jeg prøver at tale med min datter, og at hun bliver sur og råber, så vi hun ikke snakke om det eller bliver endnu mere sur på mig. Også selvom vi venter til lidt efter episoden, så det ikke føles som skældud, mens det står på.
Vi prøver at give dem al den nærvær og tryghed vi kan, men det ser ikke rigtig ud til det hjælper. Er det efter din overbevisning i orden at sige fra, og sige vi ikke vil være sammen med dem, når de er så sure?
Surheden kommer også tit hvis vi ikke vil tage dem på tur, leg, de ikke må få is m.v. Vi parlamenterer med dem dagen lang og det er ved at tage livet af os. Det tager i hvert fald en masse overskud som det i forvejen kan være småt med!
Hjælp - råd ønskes.
Hilsen
mor til 2 pseudotvillinger