Svar: Opdragelse - 3 år
2. august 2006
Alder:
3 år
Kære mor til pseudotvillinger
Jeg ved ud fra dine tidligere breve at tingene ikke altid er lige nemme hos jer. Jeg vil derfor ganske kort lige nævne, at der i de fleste kommuner er mulighed for at søge råd og vejledning. Der er PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning), hvor man kan ringe til som forældre - sundhedsplejersken kan også hjælpe.
Jeg kan se, at den kommune som du bor i tilbyder Åben Anonym Rådgivning. Det betyder at alle forældre og børn (0-18 år) kan få en rådgivningssamtale med en psykolog eller andre i rådgivningsteamet om problemer og konflikter i dagligdagen. Det synes jeg at du skulle prøve at benytte dig af. Hvis du går ind på kommunens hjemmeside og herefter ind under "børn og unge", så kan du klikke dig videre og læse om den pædagogisk psykologisk rådgivning. Det er en rådgivning som er gratis.
Jeg ved at du er en omsorgsfuld mor, som vil dine børn det bedste og at du hele tiden har rigtig gode overvejelser med på vejen. Jeg har tidligere skrevet til dig omkring grænsesætning og det at sige Nej! og her bl.a. skrevet, at det var vigtigt at I gjorde op med jer selv, hvor meget der er jeres ønsker og vilje og hvor meget der er børnenes. Jeg tænker at situationen med hårspænderne måske er et meget godt eksempel på dette.
Hvem er det, som vil sætte spænder i håret? Er det dig, fordi du ved at det er mest praktisk og det er generende med hår i øjnene? Hvad sker der, hvis din datter selv får lov til at bestemme om hun vil have hårspænder i eller ej - hvad sker der, hvis hun selv sætter dem i? Hvis hun allerede selv sætter dem i og bliver frustreret, fordi hun ikke kan finde ud af det, så er det du kan spørge om du skal hjælpe og det er her du kan lære hende at bede om hjælp. Fuldstændig som du gør, når du fortæller at du "gerne vil hjælpe, men prøv at kalde stille og roligt".
Jeg tænker at det er vigtigt at kunne hjælpe jer direkte i situationerne for at sige, hvad der er korrekt at gøre, og den mulighed har jeg ikke. Derfor er mit råd nu at I søger hjælp hos nogen som kan hjælpe og rådgive i hjemmet, se hvad der sker og vejlede jer om, hvad en hensigtsmæssig handlemåde kan være.
Om man skal sende børnene på værelset - måske, men nogle gange kan det være bedre at man flytter sig selv. Det er forskelligt og kommer helt an på situationen. Men det kan godt være okay at sige fra. Det kræver dog også at man så fortæller børnene, når man synes det er rigtig dejligt at være sammen med dem. Børn skal ikke bare have at vide, når de ikke er til at holde ud, de skal også have at vide, når de kun er til at holde af:o)
Ønsker jer det bedste:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske