Brev:
Afføringsmønster ved skemad
2. august 2006
Alder:
4 mdr.
Afføringsmønster ved skemad
Kære Helen
Vores datter på 4½ måned blev for 14 dage siden introduceret til skemad. Dette da hun vejede lige i underkanten ift. kurven; vågnede oftere om natten; og iøvrigt ved vores måltider fulgte særdeles opmærksomt med i, hvad vi puttede i munden. Hun var helt fra starten interesseret i skemaden og spiser nu med vellyst to "halve" måltider i løbet af dagen (3/4 dl. middag og aften) og sover fint om natten afbrudt af en amning eller to. Som supplement til de halve skemåltider bliver vores datter ammet umiddelbart efter, hvilket hun også bliver ved dages øvrige måltider.
Vi har i forbindelse med ovenstående et spørgsmål vedr. vores datters afføringsmønster. Efter påbegyndelse af skemad har hun fortsat sit tidligere mønster med afføring hver 4.- 5. - 6. dag. Vi har læst, at ved MME bør spædbørn have afføring minimum hver 2. dag. Hvilke retningslinjer er der ved skemad (risgrød, kartoffel- og grøntsagsmos)?
Det, vi selvfølgelig er bekymret for, er om vores datter er ved at blive forstoppet. Vi kan se, at vores datters afføring er blevet væsentlig mere fast og "koncentreret" (lidt ala 38% creme fraiche) efter introduktionen til skemad. Endvidere ser hun ud til at presse lidt mere anstrengt og måske lidt smertefuldt ved afføring (hun bliver ihvertfald tydeligt rød i hovedet og ophidset). Udfra hendes tunge tisbleer at dømme, synes hun dog at få rigeligt med væske.
Hvordan skal vi forholde os? Er det en idé at supplere hvert ske-måltid med noget sveskegrød? - Også selvom hendes mor (måske) ikke kan tåle svesker? Hvornår skal vi eventuelt sætte ind med noget laktulose? Og i så fald med hvilke intervaller og doser?
Vores datter er ellers en meget glad, smilende og storpludrende pige, der er ret fysisk aktiv - både når hun leger selv og når vi leger med hende (hvor vi blandt andet er opmærksomme på at stimulere hendes tarmperistaltik).
Vi glæder os til at høre fra dig.
De venligste hilsener
Far og mor