Svar: Afføringsmønster ved skemad
2. august 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Far og mor
Hvor er det dejligt at høre at introduktionen af skemad er forløbet så godt. Det lyder faktisk rigtig fint.
Hvis jeres datter er forstoppet, så vil hendes afføring være hård. Det kan være som en stor fast klump og det kan være som små kugler i bleen. Afføring med konsistens som grød eller creme fraise er ikke hårdt. Det lyder som en helt normal konsistens i forhold til at hun er begyndt at få fastere føde.
At I kan se at hun presser og bliver rød i hovedet når hun skal af med afføring, er også helt normalt. Hvis hun er forstoppet, så vil I kunne se at hun presser og presser uden at der kommer noget eller at det som kommer er hårdt.
Det er rigtigt at børn som udelukkende flaskeernæres bør have afføring en gang i døgnet. Dette gælder ikke for børn som ammes og børn som får skemad. Her er det normalt at der kan gå flere dage imellem. Menneskers afføringsmønster er forskelligt, nogen kan gå på toilettet dagligt og har afføring til fast tid, andre har afføring hver 2-3 dag. Det vigtigste er at jeres datter trives og at afføringen kommer uden de store problemer.
Når I skruer hendes indtag op og hun begynder at spise mere (hvilket ikke behøver være nu - hendes mængde lyder fin), så vil hun måske have behov for lidt frugtmos. Det kan være sveskemos, men det kan også være pære eller æblemos. Derudover så hjælper det at give lidt vand til maden og så vil det være en god idé at grødmåltiderne max udgør 2 af dagens måltider, resten bør være grøntsagsmos.
Hvis frugtmos og fordelingen af grød og grøntsagsmos ikke har så stor virkning og barnet er forstoppet, så er laktulose en god idé. Som tommelfingerregel gives 1 ml pr kg legemsvægt. Det vil sige at et barn som vejer 6 kg, kan få 6 ml. Nogle gange vil det være bedst at give en stor dosis, andre gange at dele dosis i to. Umiddelbart synes jeg at man skal begynde med nogle få ml 2-3 ml og se om dette har nogen virkning, herefter kan man så øge dosis til man får en effekt. Hvis der skal store mængder til for at få effekt, bør det drøftes med lægen.
Når man give laktulose så kan det være en enkelt gang eller to man skal give det og så fungerer maven igen. Men ofte er det sådan at laktulose skal gives dagligt over en længere periode for at barnets mave holdes igang. Hvis man oplever at afføringen efter et stykke tid bliver for tynd, så er det vigtigt at man ikke bare stopper med laktulosen, men prøver at trappe mængden stille og roligt ned.
Håber jeg kom omkring det hele. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske