Brev:
Døgnrytme, mad og passes ude 4 mdr
2. august 2006
Alder:
4 mdr.
Døgnrytme, mad og passes ude 4 mdr
Hej
Jeg har en dreng på 4 mdr. som om en måned skal i dagpleje, da barselsorloven her på Grønland er på knap 5 måneder.
Han er en dreng som er enormt meget "på" og glad, når han er vågen (og har været det siden han var 1½ måned) og desuden ikke græder specielt meget - faktisk kun hvis han er MEGET sulten.
Til gengæld vil han, når han så bliver træt kun spise og sove hos mig. Han har endnu ikke prøvet at blive passet ude, men om en måned er det hverdag.
Han har fra han blev født sovet igennem de fleste nætter - der er enkelte undtagelser, men den sidste uges tid er der gået lidt kludder i døgnrytmen. Da han får sværere og sværere ved at falde til ro uden hjælp og først sent viser træthedstegn - det betyder også at andre som ikke kender ham har svært ved at acceptere, når der er noget han ikke vil, at han er træt, "vil over til mor" etc - netop fordi han ikke begynder at græde før han er virkelig urolig, men viser en masse andre tegn.
Jeg har derfor valgt, når der nu alligevel er gået kludder i rytmen, at forsøge at indføre faste klokkeslet (cirka) for, hvornår han spiser og sover - både for at både han og jeg kan få en god oplevelse af at skulle igang med hhv dagpleje og arbejde, da jeg vil være ked af at det at sove og spise skal blive til et problem, fordi han skal passes ude (og desværre har jeg ikke andre valg)
Samtidig skal amningen også nedtrappes :-( - mængderne af flaskemad er sat efter hvad han selv spiser
Pt. ser det ud som følgende;
Kl 6.30 vågner, får flaske 100 ml
Kl 8, ammer og sover 1½-2 timer
Kl. 10 får flaske 100 ml
Kl. 11 får en lille smule frugt / grøntsagspure
Kl. 11.30 ammer og sover 2-3 timer
Kl. 15 flaske 100 ml
Kl. 16 ammer og sover 1-2 timer
kl. 18 200 ml flaske
kl. 20 50 ml flaske, ammer og sover ca. 20.30
kl. 23 /23.30 ammer og sover til næste morgen
(Han kan for det meste ikke spise mere end 100 ml ad gangen fra flaske - heller ikke selvom maden udskydes lidt - kun kl 18....!?)
Jeg prøver kun at amme når han skal sove, dels for at vænne ham til flasken, hvilket går rimeligt + jeg synes det er vigtigere at han får fornemmelsen af den nye døgnrytme og falder trygt i søvn, end at det skal være en kamp at sove. Jeg forsøger så ligeså stille at lægge ham før han er faldet helt i søvn og evt. lægge mig ved siden af ham til han sover, da han ikke er klar til at falde i søvn selv.
Håber så at det i løbet af denne måned gerne skal blive til at jeg bare kan være hos ham / nusse lidt for at han sover.
Hvis han vågner i løbet af en lur er det som regel fordi bleen er våd og han falder så hurtigt i søvn igen ved at ligge lidt hos mig - ind i mellem bliver han ammet lidt.
Han er så småt begyndt at ville drikke af flasken hos sin far - beder nogen gange selv om det ved at læne sig over.
Mit spørgsmål er dels om ovenstående døgnrytme ser rimelig ud og hvordan jeg bedst får lavet en god overgang til at komme i dagpleje mht at sove og spise, så det ikke bliver en dårlig oplevelse for hverken dagplejen eller min søn?
Jeg har overvejet om jeg skal lade ham passe ude et par gange hos nogen han kender, eller om det bare giver rod i billedet for ham - når der ikke er nogen af dem han er tryg nok ved til at falde i søvn / til ro.
(Jeg har noget familie / venner som han er glad ved i Danmark og som han gerne lægger sig til at sove hos, selvom han ikke kender dem specielt godt. - hvilket får mig til at tænke på om det måske lige så meget er mig der ikke er tryg og det smitter af :-) ???
På forhånd tak for hjælpen
Asanda