Svar: Døgnrytme, mad og passes ude 4 mdr
2. august 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Asanda
Det er nogle rigtigt fine overvejelser du gør dig omkring din lille dreng og det er nok begrænset, hvormeget jeg derfor kan bidrage med:o) (det er en stor ros til dig):)
Jeres plan for dagen ser rigtig fin ud og den mængde din dreng spiser af flaske passer fint med det antal gange han også lægges til brystet. Det lyder derfor som om han er god til at selvregulere.
Det er en rigtig god idé at du prøve at lægge ham lige før han falder helt i søvn, så han oplever at blive lagt. Det vil gøre det lettere for andre også at putte ham. Måske kan han blive lagt i barnevogn og blive vugget lidt i den i stedet for at lægge sig med ham? Det kunne gøre det lettere for dagplejeren at putte ham i en vogn og vugge ham lidt, især fordi han måske kan få sin egen vogn med, når han skulle passes. På den måde bliver både vognen og ritualet genkendeligt og dermed tryghedsgivende for ham.
Jeg synes ikke du skal lade ham passe ude. Han er stadig bare et lille myr. Det vil være fint at far tager over og giver flaske, så amningen på den måde trappes ned. Men derudover tænker jeg at det er godt for ham bare at være sammen med jer, som han kender og så må dagplejeren være den person han så skal lære at kende og finde tryghed og ro ved. I kan risikere at han bliver ked af at blive passet, hvis han kommer alt for mange forskellige steder og passes af for mange. Det kan han ikke forholde sig til.
Og ja... det smitter af, hvis mor er utryg ved situationen. Han kan godt fornemme, hvis du er ked af at aflevere ham og måske er det derfor en god idé at far er den der afleverer i begyndelsen, hvis det bliver for svært for dig. Hvis jeres dreng oplever at du er urolig over at aflevere ham, så tænker han at der må være noget galt med det sted, siden du ikke vil aflevere ham der, og så bliver han urolig og ulykkelig. Jo mere rolig du er, jo mere rolig er han også.
Det skal nok gå alt sammen. I er allerede godt på vej:o) Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske