Svar: Min søn på 9½ mdr. vil ikke spise
12. november 2003
Alder:
9 mdr.
De fleste spiseproblemer begynder når barnet er mellem 9-12 mdr. Netop i den alder kniber børnene munden sammen, når skeen kommer eller vender sig væk og afviser maden. Når barnet gør det, er det et udtryk for at det nu har nået en alder, hvor det gerne vil have medbestemmelse og barnets egen personlighed træder nu tydeligere frem.
Som forældre bliver man naturligvis bekymret, når barnet ikke vil spise og netop bekymringen gør ofte at man begynder at presse barnet lidt - han skal jo have noget!
Jeg tror det er meget vigtigt at du såvidt muligt prøver at lade din dreng spise selv. Han er så gammel nu at han ikke længere skal have grød og mos. Derimod skal du give ham det I som forældre selv spiser.
Hvis han vil have grød, så kan du godt give ham det om morgenen, men han kan også få et stykke brød, evt. med lidt god marmelade på. Yoghurt kan også bruges. Om formiddagen giver du ham små stykker frugt, skåret ud, så han selv kan tage det. Det samme gælder frokost. Små rugbrødshapser med forskelligt pålæg, der også appelerer til synet og med lidt grønt ved siden af. Det kan være avocado, peberfrugt, majs, ærter, agurk, tomat. Om eftermiddagen kan han igen få et lille mellemmåltid, evt lidt yoghurt, eller lidt frugt, en bolle. Og til aften skal han spise det samme som jer.
Sørg for at spise sammen alle sammen, eller begge to. Det skal være hyggeligt. Lad være med at blande dig i hvad eller hvor meget han spiser. Stil en tallerken foran ham og lad ham selv gå i krig. Det er klart at han endnu er for lille til at mestre at spise med ske, men lad ham forsøge. Du kan prøve at lade ham spise med gaffel ellers lav mad der kan spises med fingrene.
God fornøjelse
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske