Svar: Overnatning og amning
3. august 2006
Alder:
2 år
Kære du
Jeg har svært ved at se ud af dit brev om du ønsker at stoppe amning?
Egentlig tænker jeg at det måske var en meget god idé at stoppe amning nu. Din dreng er nu 2 år gammel og er nu så bevidst om amning at du ikke skal regne med at han siger fra. Det er en beslutning, som ligger hos dig.
Det lyder som om at der er et stærkt bånd imellem dig og din lille dreng. I har boet sammen jer to længe, uden far, og nu er det så tiden at far skal lidt mere ind i billedet igen. Båndet til din dreng og nærheden vil altid være der, også selvom du ikke ammer, - det vil bare være på en anden måde. Du og din dreng skal derfor sammen finde ud af at have nærhed uden amning og jeg er ret overbevist om at du vil blive overrasket over, hvor hurtigt din dreng vil glemme amningen, når først du er stoppet.
At skulle være hos far, lyder som en oplagt mulighed for at stoppe amning. Forstået på den måde at din dreng sandsynligvis vil acceptere ikke at få bryst, fordi den mulighed jo er udelukket - når mor ikke er der, så er der heller ikke noget bryst.
Det er dog vigtigt at du så holder fast i dette, når din dreng kommer hjem igen. Herefter er amningen slut, ellers vil han blive forvirret.
Samtidig er det også vigtigt at far har overskuddet til at stå igennem, hvis jeres dreng vil have brystet. Det betyder at han ikke må blive stresset og ude af det, hvis jeres dreng græder. Han skal i stedet tilbyde ham lidt vand af en kop, hvis han er tørstig. Og så ellers bare være helt rolig, så skal det nok gå.
Det er klart at det påvirker jeres dreng at være sammen med far, men det lyder som om I prøver at gøre det stille og roligt og tage så meget hensyn som muligt. Dine overvejelser lyder derfor rigtige nok og du har fuldstændig ret i at din lille dreng er på "hårdt arbejde". Jeg kender jo ikke jeres historie og årsagerne til at der har været/er begrænset samvær med far. Men som du beskriver det, så lyder det okay og det er rigtig fint at du vil lade din dreng få lov til at vende sig til en ting før han påduttes den næste.
Ting tager tid og I skal lade jeres dreng få den tid han har behov for. Lige omkring amning, så tænker jeg som sagt at ophold hos far, vil være en måde at stoppe amning på og at dette også vil være hensigtsmæssigt netop i forbindelse med at han skal til at være mere hos far, have en anden rytme.
Du skal nok også bare forlige dig med tanken om at amningen er slut, og det er ikke nemt:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske