Brev:
Vil stadig ikke spise - 8 mdr.
3. august 2006
Alder:
8 mdr.
Vil stadig ikke spise - 8 mdr.
Hej Helen
Jeg har stadig problemer med Ida og appetitten. Hun spiser mere nu, men stadig ikke så meget som før, og jeg er begyndt at tænke, at jeg måske skal indrette spiserytmen efter det, i stedet for at forsøge at få hende til at spise som før. Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal gribe det an. Hun er også startet i vuggestue i dag, så det spiller også ind. Når hun har vænnet sig til, at der sker lidt mere, tror jeg dog kun det er godt at se andre børn spise. Det kan jo være det kan inspirere hende lidt.
Mit problem er, at hun i øjeblikket kun indtager mellem 300 og 400 ml mme og vælling i døgnet. Og det er jo ikke helt nok. Du anbefaler som regel 500 ml, har jeg set. Skal jeg fjerne et ske-måltid, så hun kun får 2 om dagen og i stedet indfører mere mælk? Eller er det ok med de 3-400 ml, da der jo også er lidt i den pulvergrød hun får?
Hun får heller ikke rigtigt nogle grøntsager for tiden, da hun fuldstændigt nægter at spise det. Hun vil derimod meget gerne gnave i et stykke rugbrød eller kogt gulerod eller lign. men hun spiser det jo ikke. Smuldrer det bare. Jeg synes i det hele taget overgangen til fast føde går meget langsomt. Hun vil ikke smage de små bidder, jeg tilbyder hende ved bordet. Hun lukker munden meget bestemt i, så det får jeg ikke meget ud af.
Hun drikker vand af en kop til grøden og her drikker hun gerne en hel kop - måske en dl eller lignende. Det er jo godt for væskeindtaget, men jeg er begyndt at tænke på, om det mon kan gå ud over appetitten. Men det er i hvert fald ikke kun det, der er problemet. Det virker snarere som om lysten til skemad er helt væk, før hun er klar til at spise andet.
Hun vejer ca. 9.5 kg og er nok 75 cm eller lign. så det er ikke vægten, der er problemet. Snarere at hun jo pylrer pga sult, men vil ikke rigtigt vil spise noget, så situationen bliver tilspidset omkring bordet. Og det er helt sikkert sult, der plager hende, for når kampen er overstået, og hun har spist lidt, er hun glad og fro igen. Ligeledes sover hun dårligt pga sult.
Hun får 100 ml mælk om natten enten kl 2 eller kl 5. Hver nat er hun vågen på begge tidspunkter. Hun græder ikke, men roder bare rundt. Har hun ikke fået mad kl 2, begynder hun dog ofte at græde ved 5-tiden, hvor hun så får flasken. Når hun får den kl 2, er det efter hun har rodet rundt en times tid uden at falde i søvn.
Min egen sundhedsplejerske synes, jeg skal give det tid og det vil jeg da også gerne. Jeg kan jo ikke rigtigt andet. Men jeg ville lige høre, om du har nogle gode råd og ideer til, hvordan vi kommer videre her fra.
Med venlig hilsen
Karen