Svar: Vil stadig ikke spise - 8 mdr.
3. august 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Karen
Jeg ved godt at du sikkert har tanken "hun skal jo have noget" og derfor tilbyder mælk om natten, men jeg synes ikke din datter bør få mælk om natten, med den alder hun har. Hvis hun er tørstig, så kan hun få vand.
Ellers er det rigtig vigtigt at du prøver at tilbyde hende mælk og mad i løbet af dagen. Det gør ikke noget at hun ikke spiser så store portioner. Lad være med at fokusere for meget på mængden og prøv i stedet at fokusere på at hun rent faktisk er begyndt at spise lidt mere og dermed også har lidt større interesse for det.
400ml mme er nok til at sikre hendes jernbehov. Derudover kan du tilbyde hende lidt tykmælk med frugtmos eller måske lidt friske bær. På den måde kan hun godt nå op på de 500ml. Hvis hun drikker lidt mælk af en kop, får lidt mælk på maden, lidt sovs lavet med mælk osv. så bliver hun også dækket ind og det tæller også med i mælkeregnskabet.
Der er nogle børn som er lidt længere tid om at udvikle deres mundmotorik og i sådan en situation vil det være nødvendigt at gå lidt tilbage i alder og give lidt mere moset mad, end man ellers ville sige. For andre børn er det vigtigt at få lov at spise selv og her skal man endelig servere familiemad hurtigst muligt.
Jeg har svært ved at se ud at din beskrivelse, hvordan din datter er. Jeg ved fra tidligere brev, at hun i perioder har spist godt og så i perioder har haft nedsat appetit, måske pga sygdom. Hvordan var hendes tilbud af mad, da hun spiste godt? Var det mere blendet og findelt mad eller var det mad i stykker. Jeg tænker at du måske skulle prøve at give lidt mere af det fine mad i en periode, for at se om det har interesse.
Hun kan stadig væk godt tilbydes mad, som hun så selv sidder med. Du kunne måske give hende noget af det hun godt kan lide først, hjælpe hende med at få det og når du så selv skal spise, så sidder I sammen og spiser lidt af det samme.
Jeg tænker som du, at det kan ændre sig i takt med at hun kommer ud blandt andre børn og ser, hvad og hvordan de spiser. Det er også hyggeligt at sidde med de andre og det hjælper på appetitten.
Du skriver at lysten til skemad er væk, men der må da være noget hun kan lide? Ellers nytter et jo ikke at gå lidt tilbage og så er du nødt til at servere familiemad. Du må gerne give hende ris, pastaskruer og lignende, som du kan koge godt blødt. Det er nogle gange en god idé at lave de lidt mere gammeldagsretter, hvilket børn elsker. Det kan være millionbøf eller boller i karry. Altså mad som smager af noget.
Der er ikke andet at gøre end at blive ved med at prøve at tilbyde og som du skriver, så lyder hun jo ikke til at mangle noget og er hun sulten, så må hun spise. Det er bare spørgsmålet om at finde det, som er passende til hende og hendes udvikling.
Du skriver også at situationen tilspidses ved bordet og der er klart, for du ved hvor vigtigt det er at hun spiser noget. Måske skulle du prøve at en anden tog over og sad med hende, når hun skulle spise. Det kunne være far, bedstemor eller en god veninde. Nogle gange så hjælper det at få en anden person med til at bryde den cirkel man er kommet ind i. Ikke at du gør noget forkert eller ikke er god nok - bestemt ikke! Nogle gange skal der bare noget til ude fra.
Nogle gange er det at invitere gæster, tage ud hos venner, spise i sommerhuset eller lignende med til at bryde et mønster. Det vigtigste er dog at I tager det roligt og ikke presser hende unødigt. Hun må gerne nødes, men skal ikke presses og det skal endelig ikke blive en magtkamp.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske