Brev:
Spiseproblemer - pige på 13 måneder
3. august 2006
Alder:
13 mdr.
Spiseproblemer - pige på 13 måneder
Hej Helen
Vi har været ved at skrive til dig mange gange - nu skal det være!
Vores datter har altid været småtspisende. Lige fra amning, grød og overgangsmad og til nu hvor hun burde være på almindelig kost. Vi kan nærmest ikke få noget mad i hende.
Om morgenen spiser hun ca. 1/2 lille yoghurt og måske lidt hvidt brød. Vi tilbyder hende forskellige alternativer som cultura, rugbrød, cornflakes. Det er et par måneder siden at vi holdt op med grøden (hun ville ikke have hjemmelavet grød - kun pulver). Til frokost spiser hun mellem 1/2 - 1 skive rugbrød hos vores dagplejemor og derudover frugt.
Når vi henter hende - ved 16 tiden - får hun gerne lidt rugbrød når vi kommer hjem. Til aftensmad spiser hun næsten ikke noget - et par hapser fiskefrikadelle f.eks. og med lidt held nogle ris/pastaskruer. Hun vil ikke have ret meget andet, hverken kartofler, kød eller grøntsager. Vi prøver at finde på nye opskrifter, fra for eksempel Gyldendals kogebog med børneopskrifter.
Hun får vand og sødmælk til maden. Til daglig får hun vælling efter frokost og inden sengelægning - ca. 300 - 500 ml. pr. dag. Når det så er weekend og hun er hjemme spiser hun heller ikke rugbrød til frokost og vi ender som regel med at kompensere med MME og vælling. Hun vågner ofte én gang om natten og der giver vi hende også MME.
Så alt i alt får hun alt for meget mælk og for lidt mad. Vi ved at det er et 'skråplan' at fortsætte med at give mælk og vælling, da det jo optager pladsen for almindelig mad. Men det er svært at holde op, når hun nærmest ikke spiser noget. Vi overvejer hele tiden om det er noget vi gør, som medfører at hun ikke vil spise. Hun er interesseret i maden og vil selv, både med ske, gaffel og fingre. Men ofte spytter hun det ud så snart det er i munden. Vi prøver at hjælpe hende og også at ignorere hende, så hun ikke føler sig presset.
Hvordan kommer vi videre? Skal vi stoppe med mme om natten? og om dagen? og hvad gør vi så når hun ikke vil sove og formentlig er sulten? Det er som om, at hun bare venter på sutteflasken. Er det et spørgsmål om, at vi stopper med sutteflasken (helt eller gradvist?) og at hun i en periode (på måske 14 dage?) vil blive 'umulig' men langsomt accepterer at det er slut med sutteflasken? Skal vi evt. give hende vælling i en kop når hun skal puttes om aftenen?
Hun er sund og rask og følger sin vækstkurve. Hun vejer lidt under gennemsnittet, men ligger inden for normalområdet (9,2 kg ved 1 års undersøgelse hos lægen). Hun har et enormt energiniveau og 'spæner' rundt (er tæt på at gå selv). Hun 'snakker' som et vandfald og kan små 10 ord/betydninger...dyrelyde o.l. så hun er meget velfungerende ellers.
Håber du kan give os nogle råd og ideer til hvordan vi kommer videre, eller kommer af med vores bekymring for om hendes kost ikke er alsidig nok. Er der evt. andre tilskudsblandinger - istedet for mme og vælling - eller skal vi give vitaminer?
Med venlig hilsen
Førstegangforældrene ;-)