Brev:
Min dejlige dreng slår
3. august 2006
Alder:
16 mdr.
Min dejlige dreng slår
Hej Helen
Vores dreng på 16 måneder er begyndt at slå. Han har den sidste månedstid slået engang imellem, især er det gået ud over hans storesøster, som er hos os hver anden weekend. At han slår hende skyldes nok at han ikke helt forstår, at hun pludselig er hos os og får vores opmærksomhed, ja, jeg tolker det som lidt jalousi.
Imidlertid er han på vores ferie begyndt og slå både hans far og mig. Det sker på alle tidspunkter: Om morgenen når han er vågnet tager vi ham ind i sengen og nusser lidt, en rigtig hyggestund, hvor han er super dejlig - indtil han ligepludselig slår en af os i hovedet. Idag da jeg tog ham i bad ville jeg have en af de vaskeklude han holdt - han blev sur, og slog mig i ansigtet med et plasticbæger han havde i den anden hånd... nogengange, når han bliver båret, kan han også umotiveret finde på og slå os i ansigtet.
Jeg har prøvet at se på situationerne for at finde ud af hvad der udløser at han slår, men jeg synes det til tider er svært. Jeg er klar over han er i en fase, hvor han er igang med at udvikle et sprog, og har svært ved at udtrykke sig, og vi prøver også at sætte ord på hans handlinger for ham. Vi prøver også at forbinde ord med handlinger, så vi sætter ham ned, eller flytter ham væk fra os når han har slået os. Dette udløser at han bliver vildt ked af det og hyler... efter han har været ked af det lidt, tager jeg ham op men 5 min efter kan han finde på og slå igen.
Det er åbentbart kun dem han kender godt han slår, for han gør det ikke i vuggestuen. Han har også slået ud efter sin farmor - uden hun gjorde noget.
Jeg håber det er en fase, men jeg synes efterhånden det er rigtig frustrerende, og jeg synes det er synd han skal blive så ked af det så tit (når vi flytter ham fra os). Jeg håber du kan komme med nogle gode råd og værktøjer til at forstå ham bedre og til at håndtere det at han slår.
Mange hilsner
Thiesens mor