Svar: Min dejlige dreng slår
3. august 2006
Alder:
16 mdr.
Kære Thiesens mor
Det er helt almindeligt at børn i jeres drengs alder slår. Det handler meget om, som du selv er inde på, at barnet har svært ved at give udtryk for sine følelser med ord og derfor også kan miste kontrollen over sig selv.
Hvordan I reagerer betyder meget for, hvordan jeres lille dreng senere håndtere en situation, hvor han kan komme til at slå. Når han slår jer, så kan I af forskrækkelse komme til selv at miste kontrollen eller lægge for meget vægt på at vænne han fra det og derved komme til at forstærke handlingen hos ham. Det er derfor vigtigt at man forsøger at tage det stille og roligt og bare flytte ham væk.
Hvis man som voksen griber ind og skælder meget ud, så kommer skyldfølelsen ofte ind i billedet og det gør det sværere for jeres dreng at styre sig. Jeres handling kan således komme til at forstærke problemet.
Der kan være mange grunde til at børn slår, nogle børn bider også og det at slå og bide er et udtryk for at barnet mister selvbeherskelsen og forløber sig. Det tager tid at lære at mestre og kontrollere sin vrede.
Vrede kan således være en årsag. det kan være vrede som er samlet sammen fra andre situationer eller forsøg på at kontrollere flere frustrerede situationer. Barnet kan også slå i forsvar, fordi han i en gives situation føler sig truet eller bange. Det kan godt være det, som sker i forhold til jeres store pige.
Børn kan også slå, hvis de har erfaring med at blive slået. Det kan f.eks. være børn som får et rap over fingrene, hvis de rører ved noget de ikke må.
Børn kan slå rent impulsivt (som nok er det, der er sket i forhold til farmor).
Og børn kan også slå som en reaktion på at voksne ikke hører, ikke lytter til, hvad barnet prøver at sige. Når barnet slår, så virker det - det får opmærksomhed med det samme.
Der kan være en risiko for at barnet meget hurtigt bliver sat i bås som "den der slår". Det kan være meget uheldigt, da barnets adfærd kan forstærkes af sådanne forventninger. Det er derfor naturligvis vigtigt, at man prøver at finde en balance. På den ene side ved man at man skal holde lidt ekstra øje og være på vagt og på den anden side, skal man helst prøve at tage det så afslappet som muligt og ikke vise det for meget opmærksomhed.
Når I nu ved at det kan ske, så vil det være vigtigt at I er opmærksomme på at jeres dreng kan forløbe sig, når han er vred. Derfor skal I være der til at hjælpe ham med at løse eventuelle konflikter, hvor han vil kunne miste kontrollen over sig selv. Det kunne være når han f.eks. er sammen med storesøster.
Nu ved jeg ikke hvor gammel storesøster er, men det er nok vigtigt at hun også markere at det vil hun ikke være med til. Selvom han kan være vred på hende, så er han alligevel glad for hende, så hvis hun kan lære at sige fra, når han slår, så vil det være godt. Hvis hun bliver ked af det og han derved næsten kan blive stærker end hende på det punkt, så får han for meget positivt ud af at slå - kan I se hvad jeg mener?
Det er som I allerede gør vigtigt at sætte ord på "du bliver bare så vred" og så er de vigtigt at sætte ham fra jer. Ganske kort nej! og så ned.
Og ja han bliver ked af det. Men han er jo netop igang med at lære at styre sine følelser, ikke kun vrede men også frustration, sorg, glæde osv. Det er enormt vigtigt at I som voksne kan rumme hans følelser. Det betyder at I kan klare at han er ked af det eller vred. Hvis I ikke kan klare det, så kan han heller ikke selv. Det er en læreproces - både for forældre og børn:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske