Brev:
Rejse med eller uden baby?
4. august 2006
Alder:
13 mdr.
Rejse med eller uden baby?
Hej Helen
Jeg er fluks tilbage med nye spørgsmål, denne gang om noget helt andet end søvn - for det synes jeg er blevet mindre problematisk nu, hvor jeg bruger de forskellige fif du har givet mig, og i øvrigt anlægger en lidt mere afslappet synsvinkel på det hele.
Til sagen:
I forbindelse med mit studie har jeg planlagt en rejse til Afrika. Jeg skal være væk i 3 uger - og jeg er i syv sind om jeg skal tage min søn (og hans far) med eller lade dem begge to blive hjemme. Han er til den tid 13 mdr. (Nu 8 mdr.)
Jeg er vildt nervøs for at tage ham med. For det første er der varmt, og bare herhjemme i sommer har han svedt så det drev af ham og fået varmeknopper. Han har ikke bedt om at blive vaccineret, tage malariamedicin eller i det hele taget blive udsat for alverdens sygdomsrisici. På den anden side, hvad nu hvis det bare går helt fint..? Altså, der lever jo faktisk europæiske småbørn i Afrika, og i bedste velgående, så vidt jeg ved:-)
Nå, men jeg kunne jo også lade ham blive hjemme sammen med sin far. Jeg vil selvfølgelig savne ham helt vildt, men det kan jeg jo godt klare. Spørgsmålet er, om han kan klare at savne mig? Jeg tænker på, om det er sådan noget, der kan sætte sig spor i ham på længere sigt - altså at han oplever, at jeg forlader ham? For så kan jeg simpelt hen ikke gøre det. Jeg tænker, at det må tælle på plus-siden, at han er hjemme sammen med sin far, og at der derfor er en næsten normal hverdag. Det skal siges, at vuggestuen stadig vil være lidt ny på det tidspunkt - vi håber at få plads, når han er et år. Der vil være mange forandringer.
Jeg ammer meget og har ikke lyst til at stoppe. Men han skal jo kunne undvære mig, og det vil nok være svært om aftenen og om natten. Hvordan forbereder jeg ham på at undvære mig? Er det helt skørt at tro at jeg kan genoptage amning, når jeg kommer hjem?
Jeg synes det er et valg mellem pest eller kolera. Jeg ved godt, at det er en beslutning jeg kun selv kan tage, men jeg kunne godt bruge et fornuftigt perspektiv på sagen. Det ville være ret problematisk (for mit studie) helt at droppe rejsen, men det vil jeg gøre, hvis der ikke er nogen vej udenom.
På forhånd mange tak.