Svar: Mad og tænder - 5 mdr.
5. august 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Nille
Når børn bliver syge, får tænder og lignende så sker der næsten altid noget med enten spisevaner eller sovevaner. Hos jer er det så spisevanerne det er gået ud over:o)
Det lyder dog ikke som om at din lille dreng mangler noget og når han spiser, så tager han godt fra. Du beskriver også at hans bleer er fint våde og det lyder som om at han i øvrigt virker glad og tilfreds.
Hvis du ammede ham, så ville du ikke vide hvor meget han reelt tog og derfor ville du ikke have samme bekymring. Nu giver du flaske og jeg tænker at han måske også har brug for noget andet.
I har prøvet med grød og jeg synes at I skal begynde at prøve med lidt grøntsagsmos også. Gerne lidt grøntsager som smager af noget, f.eks. lidt gulerod og lidt blomkål blendet med lidt smør og lidt allomin.
Prøv at give ham skemad 1 times tid før han plejer at få sin flaske. Så har I mulighed for at give jer god til til skemaden og I har mulighed for at fylde ham op med flasken efterfølgende.
Jeg synes ikke I skal begynde at give ham hyppigere flasker, en rytme med 3-4 timer lyder ganske godt. Og går der mere imellem så fred være med det, så prøv med lidt vand i stedet. Der er jo varmt og han kan godt være tørstig, så er den lune mælk måske ikke så god.
Det er rigtigt at 630 ml ikke lyder af særligt meget, men det er acceptabelt så længe han i øvrigt lyder til at trives. Hvis hans indtag ligger deromkring, så prøv om du kan tilbyde ham lidt ekstra via kop (kold mme) eller kom mme på maden. Du kan også lave grød udelukkende på erstatning, så du på den måde får ekstra mælk ham.
Jeg synes dog ikke det lyder som om at du skal gå i panik lige nu:o) Prøv at se om ikke tingene ændrer sig lidt. Han bliver jo ældre og kan tage sit mælkebehov på mange forskellige måder.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske