Brev:
Opstart på morgenmad
5. august 2006
Alder:
8 mdr.
Opstart på morgenmad
Hej Helen
Jeg er mor til en dejlig lille pige på knap 8 mdr. Hun blev født for tidligt (uge 33) pga placentaløsning. Hun var 41 cm og vejede 1558 gr. Nu er hun i følge terminsdatoen 6 mdr og er ca 65 cm og vejer ca 7 kg.
Hun udvikler sig fint, er meget glad og er kommet godt igang med skemad. Hun har de sidste 2 mdr fået grød til middag og mos om aften. Der udover har jeg ammet hende. Nu er jeg så begyndt at starte op med morgenmad.
Fra dine tidligere svar til andre mødre, kan jeg se du anbefaler en tidlig morgenamning inden selve morgenmaden. Min datter er begyndt nogen gange at sove til kl 6.30. De sidste dage har jeg ammet kl 6.45 og givet morgenmad (havregrød) kl 8.00. Jeg syntes de to måltider kommer tæt på hinanden, men er bekymret for om hun får nok mælk, hvis hun ikke ammes først (efter grød og mos plejer hun ikke at ville ammes).
Jeg må heller tilføje at hun er begyndt at være meget ukoncentreret til amningen og specielt om eftermiddagen har jeg vanskeligheder med at få hende til at drikke.
Når hun sover til kl 6.30 /7.00 ser dagen sådan ud:
6.30 / 7.00 Vågner og bliver ammet
8.00 havregrød + mælk i kop ca ½ dl
8.30 formiddagslur til ca 10
10 tilbydes amning, men afviser ofte nu hvor hun er begyndt på morgenmad
11.30 grød med frugtmos + vand i kop.
12 middagslur til ca 14
15 Amning (nogen gange med stor besvær).
16.30 kort lur
17.30 Kartoffel/grøntsagsmos + vand i kop
19.30 ammes og puttes derefter.
Sover hele natten - fantastisk men gør jo også der ikke bliver plads til så megen amning i løbet af døgnet.
Kan jeg lave noget om? Skal jeg evt skippe morgenamningen og hvad gør jeg så med mælkemængden?
Er det ved at være tid hvor hun skal have kød /fisk og selv sidde med agurk/gulerod stænger (under opsyn selvfølgelig)?
På forhånd tusind tak.
Venlig hilsen mor til præmatur pige