Svar: Opstart på morgenmad
5. august 2006
Alder:
8 mdr.
Kære mor til præmatur pige
Det passer meget fint i forhold til din datter alder at forsøge med et ekstra måltid skemad og du må meget gerne begynde med lidt mere grøntsagsmos med kød og fisk og også meget gerne give din datter lidt i hånden at sidde med.
Jeg vil tror at din datter i løbet af en månedstid til halvanden også begynder at ændre soverytme, således at hun nogle dage vil kunne nøjes med 2 lure og andre dage gerne vil sove 3 gange om dagen. Det at hun begynder at sove 2 gange dagligt vil rykke hendes lure og derved også give mere plads til både amning og grød/mos. Du kan også forsøge om du kan trække hendes lure lidt, så hun sover lidt senere end hun gør lige nu.
Du må meget gerne amme hende om morgenen, da det er en rigtig dejlig måde for jer begge at vågne på. Men det kan godt være at din datter hører til dem, hvor mælken kommer til at fylde forholdsvis meget og de derfor ikke spiser nok skemad. Derfor kan du også prøve at stå op og servere morgenmad kl 7. Det er den bedste løsning for nogen. Så kan du amme hende kl 8-8.30 og putte hende f.eks. kl. 9-9.30.
På sigt ville de måske passe hende at tage den lidt senere formiddagslur, som så ville ligge mellem 9.30-11. Her kan hun får en tår vand, når hun vågner og er tørstig og så kunne du give hende frokost kl. 12. Grøntsagsmos med kød/fisk, hvilket også stille og roligt ville ændre sig til rugbrødshapsere med lidt grønt ved siden af. Men der er lidt tid endnu.
Efter frokost kunne du så amme hende og putte hende til middagslur, som så ville være mellem kl. 13/13.30 og 15.30.
Nogle gange vil hun måske have behov for en amning her, andre gange skal man her introducere et lille mellemmåltid, men det varer også lidt endnu.
Til aften spiser hun så aftensmad, grøntsagsmos med kød/fisk og mere og mere af jeres mad. Herefter ammes hun og puttes til natten, hvor hun så sover - hvor er det dejligt!:o)
Du kan overveje om du skal tilbyde hende mælk af kop, for at øge hendes mælkemængde, men umiddelbart lyder det som om at det ikke er nødvendigt og du har masser af mælk til hende. Hun spiser tilsyneladende rigtig godt hos dig om aftenen og sover derfor så godt. Så jeg tror ikke du skal være urolig for hendes mælkeindtag. Du må tro på at hun har en naturlig evne til at selvregulere og hvis du tilbyder brystet og hun siger fra eller kun dier kortvarigt, så må hendes behov være dækket.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Det lyder som om at I er rigtig godt igang, så fortsæt endelig den gode gænge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske