Brev:
Mme til datter med risiko for mælkeallergi
5. august 2006
Alder:
6 mdr.
Mme til datter med risiko for mælkeallergi
Hej
Min store dejlige datter (8.5 kg og 73.5 cm som 5 mdr) på snart 6 mdr har forhøjet IgE og risiko for mælkeallergi. Jeg har indtil for kort tid siden udelukkende ammet hende. Hun har været en knag til at sove også om natten. Faktisk sov hun fra kl 19.30-05.30 til for ca en uge siden.
Nu kan jeg tydeligt mærke, at amningen slet ikke er nok mere. Hun kan nu vågne sen aften og igen tidlig på morgenen, og jeg kan ligefrem hører hendes lille mave knurre. Derfor er vi så småt begyndt på lidt mos til aften lavet på vand og med en klat smør. Det går lige så stille i den rigtige retning med interesse og indtag. Men jeg har lyst til at give vælling til natten, for at genoprette roen.
Mit spørgsmål er hvilken mme jeg skal bruge? Jeg er noget forvirret, for alle de oplysninger, jeg kan finde, handler mest om, hvad der skal bruges til de 0-6 mdr. Hvilket jo ville være profylac. Men da hun jo ikke har mælkeallergi og er snart er over 6mdr gammel, kan jeg så bruge en anden mme feks NAN HA, som jo er hypoallergen....kan den bruges til vælling og i mos og grød mv? Eller skal det være en anden type?
Hylderne i forretningerne bugner af mme i forskellige afskygninger. Jeg har søgt om tilskud til profylac, men end ikke et forbrug på ½ l dgl i et halvt år kan udløse tilskuddet.
Jeg fortsætter med at amme, så længe hun gerne vil, men hvornår vil man stoppe med mme og give sødmælk istedet, når der er risiko for mælkeallergi?
Jeg er nok lidt overreagerende, men min store dreng fik mælkeallergi da han var 4 mdr gammel, og det var nogle besværlige år med specielkost og læsning af varedeklarationer. Det voksede han dog fra.
Jeg håber, du kan finde lidt hoved og hale i mine spørgsmål. Tak for hjælpen
Hilsen Sofies mor