Brev:
6 mdr og vil ikke ammes
5. august 2006
Alder:
6 mdr.
6 mdr og vil ikke ammes
Hej
Jeg har en række spørgsmål omkring amning og skemad til min knap 6 mdr gamle søn.
De sidste par dage har han spist lidt større portioner, når han får skemad. Han får grød til frokost og kartoffel-grøntsagsmos til aften, og begge gange spiser han 1 dl plus lidt vand af kop (hvor han før spiste ca ½ dl). Det er ca. 3 uger siden vi begyndte med skemad, og indtil for få dage siden har jeg ikke kunne mærke nogen forskel mht. amningen og hvordan han dier ved mig.
Men de sidste par dage har det været noget værre rod med amningen... Det er som om han ikke rigtig gider. Han lyder rigtig sulten, klynker stødvist som han plejer når han er sulten, og lyder meget utålmodig mens jeg knapper blusen op, og spiser grådigt i et par minutter - men giver lige pludselig slip og ligger så og kigger på alt muligt andet, hvilket resulterer i at mælken sprøjter ud over det hele. Han protesterer ofte når jeg lægger ham til brystet igen - bliver sur, vred eller ked af det, kniber munden sammen og drejer hovedet væk, sprutter, og nogle gang lyder det som om han skælder mig ud til sidst.
Lige nu sidder jeg med et par spændte bryster, fordi han ikke engang ville ammes her til aften, inden han blev puttet i seng for natten (bortset fra de par minutter, som næsten kun lige er nok til at få mælken til at løbe...).
Jeg er lidt i vildrede om hvad jeg skal gøre... For det er for det første ikke behageligt for mig, når brysterne når at blive så fyldte, og for det andet ender det ud i adskillige dårlige og negative situationer i løbet af dagen, for både mig og ham. Og det gør mig lidt ked af det.
Kan det være fordi han her på det sidste er begyndt at spise mere til måltiderne? Jeg synes bare det er lidt voldsomt, for så meget mere spiser han jo ikke....
Håber du har et bud på en forklaring - og nogle gode råd til hvordan jeg skal tackle det.
Hilsen Poula