Svar: 6 mdr og vil ikke ammes
5. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Poula
Min umiddelbare tanke er at din dreng nu er begyndt at spise lidt mere skemad, samtidig har din mælk ikke fået reguleret sig helt til hans behov. det lyder som om at du har lidt mere mælk, end han lige nu har brug for og det tager et par dage før det hele ligesom passer sammen igen.
Når din dreng ikke længere spiser helt så meget ved brystet, så skal mælkemængden nedsættes lidt. Indtil dette sker, så vil mælken sprøjte ud, som du beskriver, og det lyder som om din dreng bliver lidt frustreret over al den mælk. Det går simpelthen for stærkt for ham.
Det kan nogle gange hjælpe at malke lidt ud eller stille sig under den lune bruser og lade mælken løbe. Så er trykket ikke så stort, når han bliver lagt til. Nogle gange hjælper det også at amme i forskellige ammestillinger, da han så får fat i brystet på en anden måde.
Det er naturligt at mælkemængden skal reduceres lidt i takt med at han spiser større mængder skemad også selvom han fortsat har et stort mælkebehov. Du skal dog bare lægge ham til, når du fornemmer at han gerne vil die hos dig og løber mælken for hurtigt, så må han lige have en pause og så prøve I igen.
Du skal ikke være ked af det. Det lyder som om du har rigeligt med mælk og derfor skal du være stolt og glad over at din dreng har en god og naturlig evne til at reagere og vise, når han synes det f.eks. går for hurtigt eller når han ikke har behov for mere mælk. Det er okay:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske