Svar: Min søn sover max. 45 min af gangen
7. august 2006
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Som du selv skriver, så er det jo en stor dreng du har dig. Er du sikker på at han ikke er sulten? Nogle gange hjælper det jo at give lidt ekstra mad, så du ligesom får skabt fornemmelse af "nu trænger jeg til at slå mave" og så han derved dejser om.
Hvis du ammer kunne du prøve at øge din mælkemængde og se om det kunne have en effekt. Jeg ved godt at man kunne have den tanke at han jo er stor, så han får hvad han skal have, - men nogle gange kan man også tænke modsat - at han netop skal have mere fordi han er så stor en dreng:o)
Da du er trediegangsfødende så kan du måske også have den tanke at han ikke behøver andet end ammemælk, - det har aldrig været nødvendigt med de to store. Men børn er forskellige og der er forskel på at have 1 og 2 børn, som kræver opmærksomhed og så at have 3. Du får ikke ro på samme måde som tidligere og det kan din mælkemængde godt være påvirket af.
Hvis du giver flaske, så kan det derfor være en mulighed at øge mælkeindtaget, evt. indføre en ekstra flaske i løbet af dagen.
Derudover så tænker jeg at det også kan handle om at din dreng netop efter 45 minutter skifter søvnfase. Det er derfor vigtigt at du prøver at holde ham sovende. Hvis det ikke kan lade sig gøre med sut og en beroligende hånd, så kan det nogle gange være nødvendigt at give mad igen efter de 45 minutter. Her kan han så forhåbentligt spise i søvne og sove videre. Det at hans krop vænner sig til at blive holdt sovende kan vende mønsteret således at han efter nogen tid, sover videre, uden at få mad.
Du skal også være opmærksom på at han ikke bliver overtræt og måske prøve at putte ham lidt før du mener det er tid. Hvis han er en meget opmærksom lille fyr, som gerne vil følge med i det hele, så kan der være en risiko for at han bliver overtræt og så er det svært at holde sig sovende.
Håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske