Brev:
Meget lille appetit - 6 mdr.
7. august 2006
Alder:
6 mdr.
Meget lille appetit - 6 mdr.
Hej Helen
Tak for en god brevkasse, jeg har været en flittig læser, men har nu brug for et mere personligt svar.
Jeg har en dejlig pige på små 6 måneder. Hun er en glad og aktiv pige, der udelukkende har levet af mme indtil omkring 4 ½ måned, hvorefter vi så småt har prøvet at vænne hende til lidt grød.
Hun har siden spæd været småtspisende, men har alligevel taget fint på (ved 5 mdr. undersøgelse 7000 g og 66 cm ). Når jeg siger småtspisende er det ca. 800 ml Nan 2/ pr døgn hun har fået siden hun blev 4 måneder fordelt på 5 - 6 flasker. Nogle gange kan der gå 4 timer imellem måltiderne om dagen, hvor hun faktisk ikke udviser sult, men når jeg så alligevel tilbyder hende flaske, drikker hun med velbehag.
Det er meget sjældent at hun græder pga. sult, allerhøjest bliver hun "lidt irritabel". Hvis hun så en sjælden gang græder af sult, så drikker hun måske kun 100 ml, så det er altså ikke den store appetit hun har.
Hun har mest appetit midt på dagen og det er så der at vi tilbyder hende grød eller mos.
Jeg kan se af tidligere besvarelser at de fleste babyer får 2 måltider imellem lurene, men det gør min datter ikke. Jeg tilbyder som regel flaske inden jeg putter hende, men hun afviser den som regel. Hun får så istedet når hun vågner .
Hun udviser ikke den store interesse for grøden og mosen og vender hovedet væk efter ca. 5 -7 skefulde (hun vil så hellere have flasken ).
Der er ingen tvivl om at hun har trivedes fint på mme indtil nu, men vi skal jo ligesom til at komme lidt igang med lidt mere fast føde.
Vi har prøvet med hirse el risgrød med forskellig slags frugtmos. Hun er også blevet tilbudt kartoffelmos med gulerod.(det glider lidt nemmere ned end grød).
Jeg ved ikke rigtig om jeg skal prøve at sætte mælkemængden yderligere ned for at give mere appetit, for jeg synes jo ikke at hun får så meget i forvejen.
Hun får en flaske om natten imellem kl 2 og 4 og den har hun god appetit til. Skal jeg evt. prøve at lade være med at tilbyde hende den?
Hun døjer samtidig med træg mave og det fremmer jo heller ikke madlysten. Vi giver hende laktulose hver anden dag, men overvejer at give hende det hver dag forebyggende.
Venlig hilsen Hanne