Svar: Meget lille appetit - 6 mdr.
7. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Hanne
Jeg vil tage udgangspunkt i det sidste du skriver, nemlig spørgsmålet om at holde gang i din datters mave. Jeg tænker nemlig at der er en meget vigtigt pointe her. Hvis din datters mave ikke fungerer, så er appetitten heller ikke stor.
Jeg synes det lyder som en god idé at tilbyde hende laktulose hver dag. For nogle børn hjælper Nan HA og Beauvais laver en grøn allomin, som anbefales til børn med tendens til hård mave. Hvis I prøver at skifter erstatning, så skift kun en flaske af gangen, så hendes lille mave kan følge med. Altså udskifte 1 flaske dag 1, 2 flasker dag 2 osv. Nogle børn trives rigtig godt med at få blandede flasker f.eks. almindelig Nan og så 1-2 flasker grøn allomin, andre børn skal have det anderledes. I må prøve jer frem.
Det lyder også som en god idé at prøve at undvære mælken om natten, alternativt prøve med lidt vand i stedet, da det ikke mætter hende så meget. Derudover tænker jeg at det vil være en god idé at I prøver tilbyde hende lidt mme af en kop. Hun må gerne få det køligt. Måske hun mere er til det.
Hun skal have lov til at være småtspisende og det er vigtigt at I ikke presser hende unødigt. Hun lyder dog også til at være mere interesseret i grøntsagsmos end i grød og derfor skulle I måske prøve at lave noget mere grøntsagsmos som smager af noget. Det kunne være en mos af gulerod, lidt porrer, squash, blomkål, pastinak, - selleri er også rigtig godt til at give smag, men husk at det kun må udgøre 1/10 af portionen.
Da jeres datter nu er 6 mdr gammel, så må hun gerne begynde at få mere smagsfuld mad og I behøver ikke være så forsigtige hvad angår tilvænning af ny smag. Giv hende endelig forskellige smagsoplevelser og se om ikke noget for hende er super lækkert. Alt skal naturligvis blendes, så hun kan spise det.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske