Svar: Søvn om dagen, 5 uger
7. august 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Anne
Du har fuldstændig ret i at det kunne lyde som appetitspring. Dette plejer dog ikke at vare mere end 2 dage, hvis man lægger hyppigt til, som du beskriver.
Normalt må man ikke sætte tid på en amning, men umiddelbart lyder 10 minutter ikke af så længe. Samtidig skriver du at din datter laver "kliklyd" ved brystet og det kunne tyde på at hun ikke har helt korrekt fat hver gang. Undtagelser findes dog også, må jeg lige sige:o)
Hvis din datter dier kortvarigt, så får hun mest af den vandholdige og lidt tyndere mælk. Det giver uro i maven. Derfor kunne det være en god idé at du, når hun har spist hos dig i 10 minutter og er faldet i søvn, så skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd igen og så lægger hende til samme side.
Start med at lægge hende til i den traditionelle stilling og når du så efter skiftning lægger til igen, så prøv at lægge til i tvillingestilling. Det hjælper hende til at tage fat om brystet på en anden måde og det hjælper på at stimulere og arbejde med brystet.
Derudover så kan det være en rigtig god idé at svøbe hende. Der er netop kommet en ny bog som hedder "svøb dit barn" måske det var noget for jer. I finder den i min bogguide.
I kan også give hende lidt mavemassage, cykle lidt med hendes ben og så synes jeg I skal prøve med en sut. Ikke inden hun skal ammes og ikke imens hun bliver skiftet, men når hun er blevet ammet og skal sove, så vil det være okay at svøbe hende og give hende en sut.
Et barn som flyttes fra en varm favn, vil reagere på at komme over i en kold seng/lift og mororefleksen (faldrefleksen) har jeres lille pige stadig. Derfor spjætter hun og vågner, når I lægger hende fra jer. Mit råd er derfor at I for det første sikrer hende mad nok, derefter svøber hende og putter hende med en sut:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske