Svar: Mad og modermælkserstatning
7. august 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Eline
For lige at rette en misforståelse op: Vælling er en tilskudsblanding og tæller således med i regnskabet, når du tæller mælkeindtag. Der er således ikke idé i at udskifte vælling til mme, hvis det handler om at sikre din dreng mælk - da vælling også er mælk:o)
De fleste børn vil have behov for forholdsvis meget mælk (modermælkserstatning/modermælk) indtil de er 9 mdr gamle. Først herefter kan de begynde at få lidt mere komælk og komælksprodukter.
De mindste børn vil, når de begynder på skemad ofte have behov for ca. 1 liter mælk ved siden af skemaden. I takt med at de spiser mere skemad, så nedsættes mælkebehovet automatisk, men mindre end 750 ml kan de fleste ikke nøjes med. Mellem 9-12 mdr nedsættes mælkeindtaget til ca 500 ml, som vil være den mængde mælk barnet også har behov for efter 1 års alderen.
Så længe din dreng er under 1 år vil han have behov for min 400ml mme dagligt for at hans jernbehov er dækket ind. Derfor bør du blive ved med at give mme indtil han er 1 år. Alternativt skal han have jerndråber.
Bliv ved med at tilbyde ham vand, du kan ikke gøre andet end prøve. Måske vil han på et tidspunkt synes om det:o) Nogle gange hjælper det at give det af en kildevands flaske med tut - så synes nogle børn at det er sjovere.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske