Svar: Væskemangel, 9 mdr
7. august 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Altså minimalt væskeindtag og hud som "bliver for stor" - det lyder ikke så godt, måske skulle du lige få det godkendt af lægen:o)
Samtidig, så må man jo også et eller andet sted gå ud fra at din datter drikker, hvis hun er tørstig og får det tilbudt. Da hun har en alder, hvor hun tydeligt prøver grænser, så må du prøve at tænke lidt alternativt. Nogle gange hjælper det at drikke at en kildevandsflaske med tut, andre gange er det bedre at drikke af mors glas eller måske af nogle små dukkekopper. Du kan også forsøge med et sugerør, men jeg tvivler på at hun kan finde ud af det - det er dog et forsøg værd.
Derudover så må du sikre hendes mælkeindtag ved også at give hende mælk på maden. Hun kan f.eks. få lidt frugtgrød med mælk. Du kan også give hende tykmælk eller A38 (3,5%), lave hjemmelavet milkshake med sødmælk og banan, give hende lidt drikkeyoghurt.
Lidt fortyndet æblejuice kan smage bedre end vand. Derudover indeholder æblejuice lidt natrium og kalium, som er vigtigt for hendes væskebalance. Lidt saft kan også være nødvendigt, men se dig godt for og køb saft med et højt indhold af frugt, f.eks. Rynkeby.
Med hensyn til mælk i øvrigt, så anbefales sødmælk af sundhedsstyrelsen, når børn er under 1 år. Mellem 1-3 år kan børnene tilbydes letmælk og først efter 3 års alderen de meget fedtfattige produkter, som skummet-, mini- og kærnemælk, samt surmælksprodukter af samme slags.
Jeg tror ikke umiddelbart at din datter tager skade af at få letmælk, det er jo begrænset hvor meget hun får, når hun er i dagpleje. Men dagplejeren følger faktisk ikke sundhedsstyrelsens retningslinier og det er nok fordi hun ikke ved det. I princippet burde alle dagplejere have bogen "Mad til spædbørn og småbørn" som er en vejledning til forældre. Den kan købes på apoteket, men nogle kommuner deler dem ud.
Jeg kan godt forstå, at du ikke ønsker at skabe problemer i forhold til at din datter lige er startet i dagpleje, men måske kunne du ringe til dagplejekontoret og tale med den tilsynsførende pædagog. Du behøver jo ikke klage, men bare forklare at du egentlig undrer dig og at du tænker at det måske var noget man skulle tage fat i.
I nogle kommuner udgiver man f.eks. nyhedsbreve til dagplejere, hvor der står forskellige praktiske ting om hvad der sker. Her ville det f.eks. være oplagt at reglerne for mælk lige blev genopfrisket og der kunne jo også være andre ting omkring kost og ernæring som var relevante. Nogle gange er det sundhedsplejerskerne som vejleder dagplejere omkring kost og ernæring, så du kunne også prøve at nævne det af den vej.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske