Brev:
Om håndtering af mor-syge 15 mdr.
7. august 2006
Alder:
15 mdr.
Om håndtering af mor-syge 15 mdr.
Hej
Tak for dine tanker og svar omkring mine problemer med spisningen med min 15 mdr. gamle datter. Det viser sig allerede at være tegn på bedring, måske fordi jeg følger dine råd og slapper lidt mere af omkring spisesituationen. Jeg vil gerne benytte din ekspertise omkring en anden situation, som er ved at spidse lidt til, i hvert fald fylder det meget i mine tanker!
Vi er næsten kommet ud på den anden side af en lang periode hvor Katja har været sur, tvær, hys og har haft meget let til gråd, altså en rigtig skidt periode for den lille, og det er jo dejligt, men... Det mindre gode er, at hun nu (for første gang i sit liv) er blevet så utroligt morsyg!
Far må/kan ingenting! Mor skal skifte, mor skal hjælpe med maden, mor skal gi tøj på, mor skal kører klapvognen, mor skal lægge i seng, mor skal gi sut om natten, mor skal trøste når man slår sig osv. Nu er det ikke sådan at far så helt er holdt op med at gøre disse ting, men der er slet ingen tvivl om, hvem der er favorit personen lige for tiden.
Mor må ikke forlade rummet uden Katja blir ked eller fræser lige i enden af mig, for at holde øje med mig! Jeg ved godt (håber jeg) at det bare er en fase der holder op igen.
Det værste er at mor konstant helst skal være i Katjas univers! Her mener jeg at Katja meget gerne vil ha, at jeg stort set hele tiden er nede på gulvet og leger med hende, danser med hende, tumler med hende osv. Det er egentlig også dejligt nok, for jeg vil utroligt gerne lege med min datter og nyder det, men efterhånden er jeg lidt slidt i bl.a. ryg og ben af, at sidde på gulvet og savner også lidt tid til mig selv. Før kunne jeg godt sidde og nusse rundt med og ordne forskelligt, mens Katja legede alene.
Hvis jeg nu sidder f.eks. i sofaen el.lign. (altså i voksent univers) så kommer hun og henter mig og vil have mig med et eller andet sted hen (oftest på gulvet), og hun blir dybt, dybt ulykkelig, hvis jeg afviser hende. Hvis jeg er i gang med noget (mad, rengøring el.lign.) tager hun afvisningen meget pænere, og kan godt klare at mor ikke lige gør som hun vil, som om hun godt kan se, at mor er lige ved noget andet, men jeg kan ikke (pga. hendes alder) forklare hende at jeg ikke lige har "lyst" HELE tiden, har ondt i ryggen, sidder og snakker med hendes far eller f.eks. ser fjernsyn - det forstår hun bare ikke endnu, sandsynligvis fordi jeg ikke, for hende, synligt er aktiv.
Hun vil åbenbart bare sååå gerne vise mig noget eller bare ha mor ved siden af sig, mens hun selv leger!!!
Og så er det jeg er begyndt at tænke på, om det er dumt af mig at give efter for hende hver gang, hun ber mig komme med ned til hende, eller om det er lige meget (når jeg nu alligevel ikke har andet fornuftigt for) fordi hendes mor-behov på et tidspunkt klinger af og dermed også hendes trang til at ha mig (og kun mig) lige ved siden af sig hele tiden??
Jeg vil så nødigt sige ”nej” til hende når det nu ”bare” drejer sig om, at hun så gerne vil vise mig noget og lege med mig, men det holder bare ikke i længden, hvis hun så dermed ikke vil kunne (lære at) lege selv. (Katja er vores eneste barn).
Jeg skal lige nævne, at vi generelt ikke siger meget ”nej” herhjemme, med mindre der er en god grund til det og at det er rimeligt fornuftigt at gøre. De fleste andre "nej'er" tager tøsen som regel meget pænt.
Vi HAR prøvet at far går med ned på gulvet når Katja komme og ber om selskab hos mor, men mor skal stadig OGSÅ med ellers duer det ikke!!!
Gode råd og erfaringer søges...
Knus Sara