Svar: Om håndtering af mor-syge 15 mdr.
7. august 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Sara
Hvor er det en flot beskrivelse du har lavet af Katja (og jeres forhold) og hvor er det sigende lige netop i forhold til hendes alder.
Du har fuldstændig ret i de ting du siger og du gør dig rigtigt mange gode overvejelser. Hun vil nemlig bare så gerne vise dig tingene, dele sin begejstring og have dig hos sig. Og ja det er rigtig dejligt og selvfølgelig vil du gerne lege med din datter og se de ting hun viser; men der er også andre ting, som skal gøres og nogle gange skal der også være plads til at mor kan sidde lidt i sofaen.
Med den alder Katja har nu, så begynder hun at kunne forstå en opfordring. Det betyder at hun vil kunne forstå og kende navnene på enkelte stykker legetøj og du vil kunne bede hende om at hente dem. Nogle gange vil hun blive afledt af noget andet undervejs, især hvis hun skal ind på et andet værelse for at hente en ting, men hun vil begynde at kunne huske det du bad hende om. Det synes jeg du skal benytte dig af.
Når du f.eks. sidder i sofaen og Katja beder dig komme med. Så prøv at få hende til at hente noget til dig, noget I begge så kan være sammen om. Det kunne f.eks. være en bog. I starten skal du måske gå med hende for at hun kan finde ud af hvad du mener med at "hente en bog", eller far kan gå med ind og hente en bog. Når hun så kommer tilbage med bogen, så kan i sidde i sofaen og læse den sammen.
Du kan også gøre det at I skiftes til at gøre nogle ting. Det kunne være at bygge med klodser. Det kan I også godt gøre i sofaen, så du ikke behøver være på gulvet hele tiden. Vis hende hvordan og lad hende forsøge, på den måde lærer hun også selv at gøre nogle ting.
Tag hende også med i de dagligdags gøremål. Hun kan godt være med til at lægge snavsetøj i maskinen og tage det rene ud, hun kan række dig klemmerne, når det skal sættes op, hun kan hjælpe dig med at tørre støv af, dække bord osv. I takt med at hun bliver ældre vil hun naturligt bedre kunne, men hun begynder så småt at kunne gøre lidt sammen med mor. Så selvom tingene vil tage lidt længere tid, så er det en god idé at medinddrage hende - så slår du to fluer med et smæk - du får lavet noget og I er sammen.
Håber det kan hjælpe dig lidt videre. Som du selv skriver, så er det jo en overgang. Far skal naturligvis blive ved med at tilbyde sin hjælp og det skal ikke bare være dig som automatisk tager over hele tiden. Bliver hun sur, så er der intet i vejen for at far en gang imellem bekræfter hende i "Du vil bare så gerne have mor, men nu hjælper far dig", så hører hun at far har forstået hvad hun vil og lærer samtidig også at far gerne vil hende.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske