Brev:
Overgivelse til søvnen
8. august 2006
Alder:
5 mdr.
Overgivelse til søvnen
Hej Helen
Vi har en pige på lidt over 5 mdr. Hun har haft kolik i 2½ mdr. fra hun var ca. 1 mdr. gammel. I denne periode opholdt hun sig stort set kun i mors arme, da hendes mavekneb strakte sig hen over hele dagen. Heldigvis er hun nu ovre kolikken, men i perioden med mavekneb og frem til dato, har hun hverken ville opholde sig eller sove i barnevognen.
Hun ligger maks 15 minutter før end hun bliver urolig og begynder at græde utrøsteligt og så tager vi hende selvfølgelig op. Hun falder hurtigt til ro, når hun tages op i tide. Vi har forsøgt med forskellige tiltag for at gøre barnevognen forudsigelig og tryg for hende.
Dette mønster ses generelt, når hun skal sove. Hun vil kun falde i søvn i mors vuggende arme, og her skal hun gerne sove lidt inden vi kan ligge hende. Hun ligges som regel i vores seng eller på sofaen, ligges hun i barnevognen eller i hendes egen seng, vågner hun op med samme, dette kan skyldes, at det er vanskeligere at ligge hende her, uden hun vågner.
Når hun sover til natten falder hun i søvn mellem 20.00 og 21.00 og sover gerne til kl. ca. 7.00, kun afbrudt af amninger, hvorefter hun straks sover videre.
Om dagen sover hun som regel 3 gange af varierende længde, men sover her meget let og vågner nemt.
Vi begyndte for lidt over en uge siden at give hende grød, hvilket er gået støt og roligt fremad, hun spiser ca. ½ dl. på nuværende tidspunkt. Hun synes det er spændende med den nye mad.
Vi begyndte på pågældende tidspunkt, da hun viste stor interesse for vores spisning. Endvidere er vores håb at en mere "fast føde" kan hjælpe hende til at overgive sig til søvnen. Vi har desuden været lidt usikre på om min mælk mætter hende nok, på trods af at hun ofte kun spiser fra det ene bryst. Vi har i denne forbindelse forsøgt at tilbyde hende flaske med modermælkserstatning, men det har ikke den store interesse, her spiser hun max 40 ml. med et par pauser.
Vi oplever, at hun spiser meget uregelmæssigt og kan være svær at aflæse, hvornår hun er sulten. Hun er dog meget tydelig, hvis hun tilbydes bryst, når hun ikke er sulten, så vender hun hovedet væk, bliver stiv i kroppen eller "skælder ud".
P.t. spiser hun ofte i forbindelse med søvn, hun vågner efter ca. ½ - 1 times søvn og ønsker mad, hvorefter hun sover videre eller også spiser hun efter søvn. Hun afviser ofte brystet, når det tilbydes inden søvn (jeg er opmærksom på, at hun ikke er overtræt, når hun tilbydes mad). Om natten tager hun sig et par gode måltider.
Vi havde besøg at vores egen sundhedsplejerske i sidste uge og der vejede hun 6,850 kg og målte 68 cm. - det er nogenlunde på kurven, men hun har kun taget 350 gram på de seneste 5 uger, det syntes vi ikke er meget.
Tænker du, at hun vil spise mere regelmæssigt i takt med en øget indtagelse af fast føde? Vil du råde os til yderligere tiltag f.eks. erstatning i forhold til hendes vægt?
På baggrund af det skrevne hvordan tænker du, vi kan hjælpe hende til at synes, det er rart at opholde sig i barnevogn eller klapvogn i længere tid end 15 min. samt hvordan hjælper vi hende til at overgive sig til søvnen i hendes egen seng eller barnevogn - så hun ikke skal falde i søvn i mors arme?
Det skal siges, at hun er en glad og nysgerrig pige som holder meget af, at vi leger og tumler med hende.
Efter at kolikken er ophørt, kan hun stadigvæk arbejde hårdt på at komme af med afføring, det giver ikke længere anledning til gråd. Hun har indtil vi begyndte med grød haft afføring dagligt, men efter hun er begyndt at spise grød kan der gå op til 4 dage uden afføring, hun slår kun en masse prutter - er der en sammenhæng med opstart med grød? Det skal nævnes, at hun generelt har mange gode våde bleer.
Med venlig hilsen
C & C