Svar: Overgivelse til søvnen
8. august 2006
Alder:
5 mdr.
Kære C og C
Det er meget sandsynligt at jeres lille pige vil begynde at spise mere regelmæssigt, nu hvor hun er begyndt med skemad. Når hun bliver godt 6 mdr gammel, så vil for det første kunne spise større portioner og hun vil samtidig også begynde at ændre søvn rytme, således at hun kun behøver at sove 2 gange dagligt. På den måde vil tiden arbejde for jer:o)
Det er helt naturligt at en lille pige som jeres sover uroligt og også spiser meget varieret. På grund af kolik har hun altid haft svært ved at finde roen og det har både været når hun skulle sove og når hun skulle spise. Måske har hun vænnet sig til at spise meget hyppigt og er blevet lagt til brystet ofte, netop fordi det har været trøst, når hun var ked af det.
Det er helt okay og sådan må det være, når børn har kolik. Det betyder ikke at man ikke kan ændre på det, men det er klart at det er en erfaring hun har med sig og hendes lille krop husker jo, så derfor er det nu at I skal prøve at skabe en ny rytme for hende.
Det vil være rigtig godt, hvis du enten kunne amme hende efter et grødmåltid eller kunne servere noget mme af en kop sammen med grøden.
En plan for dagen med to skemåltider og 2-3 lure kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos. MME til eller amning efterfølgende
Puttes til formiddagslur
Frokost: Amning
Eftermiddag: Amning (eller evt. lidt MME)
Sover måske kortvarigt. Det er denne powernap som senere springes over
Aften: Grøntsagmos, MME af kop og amning
Puttes til natten
Sen aften: Amning
Nat: Evt. amning
Jeres datter bevæger sig mere omkring, er sandsynligvis begyndt at trille omkring og derfor bruger hun også mere energi. Derfor er det normalt at hun ikke tager helt så meget på som tidligere. vægten skal dog fortsat gerne stige, men hun skal jo også lige have en chance med skemaden.
I lyder til selv at have på fornemmelsen at hendes uro kunne skyldes madbehov. Hvis du oplever at mælken mangler og du ikke synes det lykkes at øge din mælkemængde, så kan I prøve at give hende en flaske. Hvis hun afviser den, så er hun mæt nok, men måske er det, hvad der skal til for at "slå hende omkuld" og få hende til at sove dybere og et længere stræk. Det må komme an på en prøve.
Jeres datter er vant til at blive båret. Det har været vigtigt for at hun var rolig og det har forøvrigt været rigtig godt for hendes udvikling (så det er ikke så skidt:o)). Men det betyder naturligvis at hun nu har en erfaring med at det er bedst at sove sådan. Når man kommer fra en varm favn ned i en kold seng, så vågner man naturligt op - det er ikke rart. Derfor skal I prøve at gøre overgangen så lille som mulig. Det kan I f.eks. gøre ved at svøbe hende.
Hvis I svøber jeres datter i et tæppe imens i vugger hende og evt. forsøger med en sut, så kan i være heldige at flytte hende svøbt over i seng eller barnevogn uden at hun registrerer det på samme måde. Vågner hun lidt op, så må hun have et par beroligende hænder på kroppen og vugges lidt, imens hun ligger ned.
Vær også opmærksom på hvornår I flytter hende. Altså hvornår sover hun tilpas tungt til at blive flyttet. Nogle gange er det vigtigt at hun lige slår øjnene op og ser at hun bliver flyttet, andre gange er det bedre at hun bare sover. Man kan jo godt forestille sig at jeres pige har brug for at vide hvor hun ligger - når hun efter at være blevet lagt, pludselig vågner op og opdager at hun er ude af favn, så bliver hun urolig, vågner helt op og græder. Det er svært at finde det rigtige tidspunkt og I må prøve jer frem.
Måske har i mulighed for at køre hende i barnevognen imens hun er vågen. I kunne måske ligge kalechen ned, så hun kan kigge ud og blive fascineret af himlen og træerne over sig. På den måde kunne hun måske prøve at falde i søvn i barnevognen.
En babyslynge kunne også være en rigtig god idé for jer. I en slynge kan I bære rundt på hende, hun kan sove og I kan få lavet noget imens.
Med hensyn til afføring, så kan 4 dage imellem godt være meget, når hun får skemad, men det er ikke sikkert. Det kommer helt an på hvordan hun virker. Har hun ondt i maven? Er afføringen hård, når den kommer ud? Hvis hun er generet af sin afføring og den er hård, så synes jeg I skal give hende laktulose. Frugtmos og sveskemos er også udmærket, men skal der store mængder til, så synes jeg laktulose er bedre.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske