Brev:
Ammestop - 9 mdr.
8. august 2006
Alder:
9 mdr.
Ammestop - 9 mdr.
Hej Helen
Jeg er mor til verden dejligste datter på 9 måneder. Hun blev født 4 uger for tidligt pga. svangerskabsforgiftning og var lille på 2260 g. men klarede sig fint uden hjælp. Jeg har ammet fra start og ammer stadig.
Jeg vil hende alt det bedste, men trænger til at høre, om det i virkeligheden også er det jeg gør. Jeg gik hjemme 8 måneder og min mand har nu overtaget de sidste 2 måneders barsel inden hun om en måned skal starte vuggestue.
Det er gået fint med at nedtrappe amningen om dagen. Hun får nu morgen, tilbydes eftermiddag men ofte uden interesse, til sengetid og så ikke mindst om natten. Og det er der problemet er. Hun vil ammes ca. kl. 23, kl. 2 og igen kl. 5. Af og til kan hun den ene gang tilfredsstilles med en sut. Hun drikker ikke meget om natten, det er nok mere vanen for hende.
Jeg er utrolig nok vænnet til den afbrudte søvn, men tænker om det også er usundt for hende? Hun er ofte lidt pjevset om dagen. Hvilket også kan hænge sammen med varmen, at jeg er væk, at hun får tænder eller så meget andet ;o) Hun sover 2 lure om dagen af 30-90 minutters varighed.
Putningen, især om aftenen, er et andet problem som nok også hænger sammen med amningen. Hun havde kolik som lille og har ikke lært at falde i søvn uden brok. Det er forskelligt om det foregår ved, at hun frivilligt lægger sig om på siden i sin seng og sover, eller om hun brokker sig og ender med gråd eller ammes i søvn. Hun gider ikke ammes inden hun bliver lagt i seng, det er først når hun har brokket sig en halv times tid, at det har interesse.
Jeg tænker på om mange af problemerne ville kunne løses ved, at jeg holder op med at amme. På den anden side nyder vi det og hun gider ikke tage mælk fra flaske. Hverken erstatning eller min udmalkede mælk - så om dagen, hvor jeg er på job, får hun vand af kop samt 100-200 ml koldskål eller drikkecultura, hvilket hun gerne vil tage fra sutteflasken.
Hun skal starte vuggestue om en måned når hun er 10 måneder og så har jeg en ide om, at det ikke er godt at stoppe med at amme samtidigt.
Jeg har egenlig håbet, at amningen lige så stille ville kunne ophøre. Jeg er nok ikke standhaftig nok til den kolde tyrker, hvor min mand tager over og jeg sover i et andet værelse. Synes det vil være synd - hvor er mor?
Samtidig trænger jeg også til snart, at kunne være ude en aften, at få lidt mere frihed. Jeg har også tilmeldt mig en konference til oktober, hvor hun er 11 måneder. Det drejer sig om 3 overnatninger men nu begynder jeg at genoverveje det. Når jeg at stoppe amningen og er det synd at mor er væk?
Helen hjælp med med at komme på rette vej igen. Hvad er det bedste jeg kan gøre nu?
Mange tak
En lykkelig førstegangsmor