Svar: Ammestop - 9 mdr.
8. august 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Lykkelige førstegangsmor
Det er altid bedst at stoppe amning når både mor og barn er enige om at det er tiden. Og ud fra dit brev, så lyder det ikke som om at hverken mor eller barn er helt parate til det endnu:o)
Det er jo en proces og det tager tid. Jeg tænker dog at det vil være rigtig fornuftigt at stoppe amning om natten. Din datter har ikke brug for mælk på dette tidspunkt og trygheden kan hun i princippet få på anden vis, netop ved at kærtegne og nusse hende i stedet for brystet.
Det vil være fint at du fortsætter med at amme morgen, evt. eftermiddag og aften. Det er helt okay at hun puttes i seng uden amning og når hun så har brug for brystet for at overgive sig til søvnen, så ammer du hende og hun falder i søvn på en rolig og dejlig måde.
Men om natten er det slut. Hvis din datter er tørstig, så kan hun få vand, men jeg er ikke engang sikker på at det er tørst. Det lyder mere som vane og som om at det er rigtig dejligt og hyggeligt - og det er det også. Det er bare enormt vigtigt at din datter får en sammenhængende nattesøvn, så hun er frisk om dagen og har overskud til at blive passet og opleve verden omkring sig.
Jeg kan godt forstå at du har svært ved at skulle flytte ud af soveværelset. Hvis I har mulighed for det, så synes jeg også I skulle overveje at flytte jeres datter ind på et andet værelse. Hvis I ikke har så meget plads, så hun sover i soveværelset, så prøv i første omgang ikke at tage hende over. Træk lige tiden lidt og se hvad der sker ved det.
Prøv også om det kan hjælpe hende at få skiftet stilling og bare få en beroligende hånd og et stille syyyy.
Hvis hun gerne vil til brystet, så kan du gøre det at du lægger hende til, så hun lige falder til ro, men efter kort tid, så lirker du hende af. Hun får således trygheden og roen, men ikke særlig meget mælk.
Tag også gerne et lidt stramtsiddende T-shirt på, så hun ikke lige selv kan få fat i brysterne om natten. Prøv i stedet med sutten og lidt kærtegn.
I takt med at du stopper med at amme om natten, så vil din mælkemængde automatisk nedsættes. Din datter vil fortsat kunne blive ammet morgen og aften, men i takt med at mælkemængden nedsættes og hun bliver større og spiser og drikker på en anden måde, så vil hun måske selv begynde at sige amningen fra. Derfor vil din rejse, når hun er 11 mdr. måske være meget passende for lige netop det tidspunkt, hvor amningen så stopper helt. På den måde har i så begge kunne følge med og amningen stopper på et tidspunkt hvor I begge er parate.
Tilsidst bliver jeg nødt til lige at nævne at koldskål bør være lavet med tykmælk, så det ikke er ren kærnemælk. Hun er for lille til at få de meget fedtfattige mælkeprodukter, men opblandet med f.eks. tykmælk eller A38 (3,5%), så synes jeg at det er okay:o)
Rigtig meget held og lykke med projekt ammestop:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske